Diakonia kulkee rinnallasi

Diakonia on kristilliseen rakkauteen perustuvaa lähimmäisen palvelua. Keskeistä työssämme ovat kohtaamiset ja keskustelut eri-ikäisten ihmisten kanssa. Kuljemme rinnalla erilaisissa elämäntilanteissa rohkaisten ja kannustaen - niin ilossa kuin surussa.

Diakoniatyö pyrkii auttamaan niitä, joihin muu apu ei yllä tai se ei ole riittävää. Diakonian apu voi olla hengellistä, sosiaalista tai aineellista. Jos haluat keskustella luottamuksellisesti, ota mihin yhteyttä. Diakoniatyöntekijät ovat vaitiolovelvollisia.

”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.” Matt. 22:37-39

Vastaanotto ja ajanvaraus

Diakoniatyöntekijän voit tavata vastaanotolla diakoniatoimistolla tai sekä kotikäynnillä. Voit varata ajan vastaanotolle soittamalla, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Yhteystiedot alempana.

Kotikäynnit

Diakoniatyöntekijää voi pyytää kotikäynnille, jos kaipaat keskusteluapua tai kuuntelijaa. Varaa aika diakoniatyöntekijältä. Yhteystiedot alempana.

Avonaiset kädet joiden keskellä pieni keltainen kukka.
Huomaa minut! -kampanjan avulla haluamme tavoittaa yksinäisiä ihmisiä ja tuoda toivoa arkeen.

Kriminaali- ja päihdetyö

Päihde- ja kriminaalityön tarkoitus on tukea ihmisen halua elää päihteettömästi. Työhön kuuluvat henkilökohtaiset tapaamiset, sielunhoito ja uskon kysymykset, tarvittaessa hoitoonohjaus, kuntoutuksen tukeminen sekä asiakkaan elämäntilanteeseen vaikuttaminen rinnalla kulkien. Yhteyshenkilö diakoni Virve Järvinen.

Taloudellinen apu

Diakonian tarjoama taloudellinen tuki on ensisijaisesti neuvontaa ja henkistä tukea taloudellisten huolien painaessa. Varsinainen taloudellinen avustaminen on luonteeltaan tilapäistä ja yleensä kertaluonteista tukea vaikean tilanteen yli pääsemiseksi. Yhdessä työntekijän kanssa etsitään ratkaisuja ja keinoja vaikeassa elämäntilanteessa selviytymiseen.  Yhteiskunnan tukitoimet, kuten toimeentulotuki ja asumistuki ovat lakisääteisiä ja ensisijaisia. Diakonian antama taloudellinen apu on vasta näiden jälkeen tulevaa, tarveharkintaista apua.

Diakoniatyöntekijän vastaanotolle tullessasi sinun tulee varata mukaasi joko verkkopankkitunnukset tai tiliotteet sekä mahdolliset toimeentulotukipäätökset ynnä muut tulo/menotilanteestasi kertovat asiapaperit.

Apukädet - apua arjen askareisiin

Rauman seurakunnan vapaaehtoisiin apukäsiin voit ottaa yhteyttä jos tarvitset lyhytkestoista apua arjen askareisiin. Apukädet auttavat kertaluonteisissa pienissä kodin töissä kuten lampun vaihdossa, mankeloinnissa, silittämisessä, vaatteiden korjauksessa ja muissa pienissä korjaustöissä.

Ota yhteyttä päivystysnumeroon 044 769 1457 maanantaista tiistaihin klo 11 - 13.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Rauman seurakunta

Jos olet jo aiemmin asioinut diakoniatyön kanssa, ota ensisijaisesti yhteys sinulle tuttuun työntekijään. Voit ottaa yhteyttä Rauman seurakunnan diakoniaan myös sähköpostitse. Sähköpostilla voit esimerkiksi hoitaa ajanvarausasioita tai lähettää muun tiedustelun. Viestisi ohjautuu vastaavalle diakoniatyöntekijälle ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Johtava diakoniatyöntekijä

Aistivammatyö ja mielenterveystyö

Vanhustyö, diakoninen perhetyö ja Yhteisvastuukeräys

Vanhustyö ja kehitysvammatyö

Diakoniatyöntekijä / vapaaehtoistyön koordinaattori
26100 Rauma

Vapaaehtoistyö ja kriminaali- ja päihdetyö.

Lapin kappeliseurakunta Rauman seurakunta

Lapin alueen diakoniatyö Omaishoitajat

Rauman seurakunnan toiminta keväällä 2024

Ajankohtaiset tiedot jumalanpalveluksista, kirkollisia toimituksista sekä lasten, nuorten ja perheiden toiminnasta löytyvät verkkosivuiltamme tapahtumakalenterista.

Seurakunnan kevätesitteessä on kattavasti tietoa kevään tapahtumista, raamattupiireistä, kerhoista ja musiikkitoiminnasta. Kevään 2024 esitteen näet tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä