Rauman seurakunnalla on pitkä historia

Rauma Linkki avautuu uudessa välilehdessäon yksi Suomen kuudesta keskiajalla perustetusta kaupungista, saaden kaupunkioikeuden vuonna 1443. Rauman seurakunnan historia alkaa Eurajoen seurakunnan kappelina todennäköisesti 1300-1400-lukujen taitteessa. Tarkkaa ajankohtaa ei ole tiedossa, sillä kappelin perustamiselle ei tarvittu tuolloin kruunun lupaa.

Varhaisin viite Raumalla kristinuskosta on Rauman edustalta, Saukon saarestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä löytynyt 1100-luvulle ajoitettu risti. Perimätiedon mukaan varhaisin kappelirakennus Raumalla olisi 1100-luvulla rakennettu puinen Reksaaressa Linkki avautuu uudessa välilehdessäollut ns. Kartunkarin kappeli. Reksaaren kappelin perustuksia on edelleen nähtävissä ja sen ympäristöstä on löydetty hautoja.

Keskiajalla Rauman seurakunnan pääkirkko oli Pyhän Kolminaisuuden kirkko nykyisen Kalatorin vierellä. Pyhän Kolminaisuuden kirkon paikalla on ollut ensimmäinen puukirkko 1400-luvun alkupuoliskolta lähtien. Puukirkko lienee rakennettu paikalle Rauman saamien kauppaoikeuksien myöntämisen myötä, kuitenkin aikaisintaan vuoden 1410 jälkeen.

Pyhän Ristin kirkko on Vanhassa RaumassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä sijaitseva kirkko, joka on valmistunut todennäköisesti vuosien 1515 ja 1520 välissä. Se rakennettiin alun perin Rauman fransiskaanikonventin kirkoksi. Pyhän Ristin kirkko toimi fransiskaanien kirkkona vuoteen 1538 saakka, jolloin luostari lakkautettiin uskonpuhdistuksen, eli reformaation myötä. Pyhän Ristin kirkko jäi vähälle käytölle reformaation jälkeen, kunnes se otettiin käyttöön luterilaisena kirkkona Pyhän Kolminaisuuden kirkon tuhouduttua tulipalossa vuonna 1640.

Esimerkkejä fransiskaanisesta perinnöstä on historian varrelta paljon. Viimeajoista voimme mainita mm. 70- luvulla Pyhän Ristin kirkon eteen pystytetty  Franciscuksen patsas. 1980-luvulla Fransiskaanimunkit vierailivat Raumalla ja lahjoittivat San Damianon ristin Pyhän Ristin kirkkoon. He vierailivat myöhemminkin Raumalla ja innostivat monia raumalaisia tutustumaan syvemmin fransiskaaniseen elämäntapaan ja pyhän Franciscuksen perintöön. Tämän seurausta on mm. kirkon edessä oleva Pax et Bonum -tervehdys. Vuonna 2017 Raumalla saarnasi ensimmäisen kertaa reformaation jälkeen fransiskaanimunkki.

Seurakunnan historiasta voi lukea lisää mm. seuraavasta kirjallisuudesta:

Pyhän Ristin kirkko
Pyhä Fransiscus.
Pyhän Fransiscuksen patsas Pyhän Ristin kirkon edustalla.

Pyhän Ristin kirkon edessä on Pax et bonum -tervehdys.