Tunnelmia äänestyspäivänä Pyhän Ristin kirkolla

Äänestyspaikka-kyltti ja kirkko

Äänestyspäivä valkeni aurinkoisena Raumalla. Äänestys saatiin käyntiin Pyhän Ristin kirkossa pian kello yhdentoista jälkeen. Ensimmäisen puolen tunnin ajan äänestysjono venyi kirkkokäytävän toiseen päähän, mutta kahdentoista maissa oli jo väljempää. Kirkon ovi kävi kuitenkin tiuhaan.

Ensimmäisenä äänesti Kaarlo Mäkinen kun äänestyspaikka aukesi klo 11.

Seija Vahalahti oli tullut äänestämään Rauman Lapista.

-Kävin äänestämässä, koska se on perinne. Haluan omalta osaltani vaikuttaa siihen ketä luottamushenkilöstössä on. Luotan ehdokkaaseeni. Hänellä on järkevät mielipiteet. Kirkossa minulle merkitsee eniten kirkkoon kuuluminen. Jeesuksen opetustyö on tärkeää.

Kalle Aalto, Leea Hiltunen sekä Pertti Hiltunen ovat kirkon ovella tulossa ja menossa äänestämään.

Kallen mielestä äänestäminen kuuluu asiaan, koska osallistuminen on tärkeää. −Kirkko on osa kulttuuriamme ja siihen tulee mielestäni ottaa osaa myös äänestämällä ja vaikuttamalla, Kalle toteaa. Kirkossa tärkeää on Kallen mielestä perinne.

−Olen syntynyt evankelis-luterilaiseen kulttuuriin ja se on osa perintöä ja kulttuuriamme. Uskonasiat ovat jokaisen omia asioita. Kirkko ja seurakunta on meille merkittävä yhteisö.

Leean mielestä seurakunnan luottamusorganisaatio on merkittävä. Luottamushenkilöillä on suuri vastuu ja siksi onkin tärkeää olla mukana vaikuttamassa oman seurakunnan tulevaisuuteen äänestämällä. Mielestäni kirkon ydintehtävänä on evankeliumin sanan leviäminen, kertoo Leea.

Pertille äänestäminen on kansalaisvelvollisuus ja perinne. −Kirkossa on tärkeintä, että saa kuulla sanaa. Myös rippi, konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen ja viimeinen matka ovat hyvin tärkeitä, kertoo Pertti.

Irja Tauriainen ja Emil Hyvärinen tuntevat hyvän seurakuntavaaliehdokkaan henkilökohtaisesti ja ovat tulleet äänestämään.
Emil korostaa, että myös seurakuntavaaleissa äänestäminen on osa demokratiaa. –Näin tulee erilaisia mielipiteitä. Jos ei äänestä niin on parempi pitää suu kiinni.

Irjalle tärkeintä kirkossa on seurakuntien tekemä lapsi- ja nuorisotyö. Emilille kirkko on yhteiskuntamme peruskivi.

Äänestämässä käynyt Antti Hatakka on käynyt parissa edellisissäkin vaaleissa antamassa äänensä. Äänestäminen on Antille tärkeää, koska vaaleissa voi valita ehdokkaaksi samalla tavalla ajattelevan henkilön ja vaikuttaa kirkkoon ja omaan seurakuntaan. Antin mielestä tärkeintä kirkossa on yhteisöllisyys ja kirkon järjestämät messut, erityisesti perhemessu. Myös messun radiointi on hyvä juttu koska aina ei pääse paikalle kirkkoon.

2018-11-18 15:00:00.0