Ensimmäinen adventti aloittaa uuden kirkkovuoden

Uusi kirkkovuosi alkaa ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Tänä vuonna sitä vietetään 2. joulukuuta. Yhteensä neljän adventtisunnuntain ketju johdattaa jouluun, Jeesuksen syntymäjuhlaan.
Lyhty ja kynttilä lumisella laiturilla

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina juhlitaan Jerusalemiin ratsastavaa Jeesusta. Ihmisjoukko otti hänet vastaan huutaen Hoosiannaa. Sana hoosianna tarkoittaa auta, pelasta.

Jouluaaton jälkeen 1. adventtisunnuntai on toiseksi suosituin kirkossakäyntipäivä. Silloin kirkoissa lauletaan saksalaisen G. J. Voglerin 1700-luvun lopulla säveltämä Hoosianna-hymni. Hoosianna on virsikirjassa virsi numero 1.

Ensimmäisenä adventtina on tapana sytyttää kynttilä, viimeisenä adventtina syttyy neljäs kynttilä.

Ensimmäinen adventtisunnuntai sijoittuu marraskuun 27. ja joulukuun 3. päivän välille riippuen siitä, mihin ajankohtaan joulupäivä osuu. Kirkoissa liturginen väri on valkoinen, ilon väri.

Toinen adventtisunnuntai julistaa Jeesuksen toista tulemista aikojen lopussa. Kolmas adventtisunnuntai muistuttaa Johannes Kastajasta, ja neljäntenä adventtisunnuntaina muistetaan Neitsyt Mariaa.

Jouluradion uusi Hoosianna-sovitus julkistetaan perinteisesti ensimmäisenä adventtina.

Ensimmäisen adventtisunnuntain messut järjestetään Raumalla Pyhän Ristin kirkossa klo 10, Lapin kirkossa klo 10 sekä Palvelukeskus Auringossa klo 12-13. Lisäksi perheille on luvassa perhemessu Pyhän Ristin kirkossa klo 15.

Illalla kirkossa on musiikilla siivitetty rukoushetki, adventtivesper, klo 18 alkaen. Kyseessä on Juhani Haapasalon Adventtivesper. Mukana Rauman Kirkkokuoro johtajana Jouni Kukko. Urkurina toimii Sofia Valli ja liturgina Valtteri Virta. Solisteina Sofia Valli ja Jouni Kukko. Vapaa pääsy.

Ensimmäisen adventtisunnuntain tapahtumia Rauman seurakunnassa

Su 2.12. 1. adventtisunnuntain messu, kirkkovuoden aloitusmessu.
Pyhän Ristin kirkossa klo 10. Tule laulamaan yhdessä kuorojen kanssa hoosiannaa. Ilkka Riihimäki (liturgia, L), Ulla Vuori (saarna, S), Sofia Valli (kanttori, K). Virret: 13: 1 (ennen alkuvirttä); 2; 964:1,3-4; 901:1, 4-5; 15:1-3; 6:1-; 933; 15:4. Kahvitarjoilu seurakuntatalolla messun jälkeen.

Lapin kirkossa klo 10. Olavi Saurio (L, S), Saara Kukko (K). Musiikkiryhmä: Lapponiakuoro.
Palvelukeskus Auringossa klo 12-13. Markku Mikkola (L, S), Jouni Kukko (K).
Kirkkokahvit messun jälkeen.

Su 2.12. Perhemessu Pyhän Ristin kirkossa klo 15. Perhepäivä on koko perheen lepohetki. Aloitamme kirkossa klo 15 ehtoollisen vietolla. Seurakuntatalon puolella syödään, askarrellaan, leikitään ja pelataan. Tutustutaan ja seurustellaan. Tervetuloa kaikenlaiset perheet!

2.12. Adventtivesper Pyhän Ristin kirkossa klo 18

2018-11-28 15:00:00.0