Kesätöissä hautausmaalla - Mukavassa työssä viihtyy vielä eläkkeelläkin

Monnan hautausmaalla tuoksuu vastaleikattu nurmikko. 14 kausityöntekijää pitää huolen, että hautausmaan yleisilme pysyy siistinä ja hoitohautojen kukat hyvävointisina.
Monnan hautausmaalta kuva jossa ihminen haravoi hautojen lomassa puun alla

Katariina Koisti on neljättä kesää töissä hautausmaalla.

- Tein tätä samaa työtä kotipaikkakunnallani Jokioisissa, ja kun muutin opiskelujen perässä Raumalle, tulin heti tänne kyselemään, pääsisinkö hommiin. On ihanaa, kun saa olla päivät ulkona. Ei tarvitse illalla pohtia, onko saanut tarpeeksi raitista ilmaa tai liikuntaa, Katariina hymyilee.

Fyysinen ulkotyö on hyvää vastapainoa talven opinnoille.

- Olen nauranut, että en malta olla täältä kesiä pois sittenkään, kun valmistun ja minulla olisi opettajan palkalliset kesälomat!

Suvi Verno (vas.) ja Katariina Koisti ovat kokeneita hautausmaan kesätyöntekijöitä.

Suvi Verno jäi viime vuoden puolella eläkkeelle, mutta haki kuitenkin vielä kesäksi töihin Rauman seurakunnalle.

- Töissä on mukavaa ja meillä on nyt todella hyvä porukka täällä. Jäin viime talvena eläkkeelle, mutta päätin tulla vielä töihin, kun on jaksamista ja työ on mieleistä.

Kesän ajan työpäivät alkavat kuudelta tai seitsemältä. Työhön kuuluu nurmikon leikkaamisen lisäksi trimmeriöintiä, kastelua, rikkaruohojen kitkentää, haravointia, ja istutusten suunnittelua.

Monna on Rauman seurakunnan päähautausmaa. Haudoilla käy päivittäin omaisia, joiden kanssa puutarhatyöntekijätkin ehtivät toisinaan jutella.

- Osalta saamme kiitosta hyvin tehdystä työstä, joku taas on tyytymätön. Yleensä ihmiset haluavat jutella omia juttujaan. Me kuuntelemme, jos vain on aikaa, Suvi kertoo.

- Normaalissa arjessa ei aina ehdi tarttua ihmisten kohtaamiseen. Täällä jos joku tulee juttelemaan, pystyn olla läsnä ja tarjota juttuseuraa, sillä kukkien kastelu tai kitkeminen onnistuu siinä samalla, Katariina kertoo.

Huolellinen hoito säilyttää hautausmaan arvokkaan tunnelman

Seurakunnan kausityöntekijät työskentelevät hautausmailla huhtikuusta syys-lokakuun vaihteeseen saakka. Kevät alkaa havujen ja  myrskyjen mukanaan tuomien oksien siivoamisella ja koko alueen haravoinnilla. Rikkoutuneita lyhtyjä ja kynttilöistä jääviä roskia on paljon.

- Kun alue on siistitty, suunnittelemme hoitohautojen istutukset. Kukkien valintaan vaikuttaa paitsi omaisten toiveet, myös hautapaikan sijainti ja valon määrä. Orvokit, verenpisara ja ruusubegonia ovat yleisimpiä toiveita kesäkukkien osalta, Suvi kertoo.

Kesäkauden päätteeksi kesäkukat otetaan pois ja kukkamaat kunnostetaan seuraavaa kevättä varten. Kanervat istutetaan lokakuussa talvea varten haudoille, joille sellaiset on tilattu.

- Tämä hautakiven vieressä oleva lätkä kertoo meille, mitä hoitotoimenpiteitä meidän pitää haudan istutuksille tehdä. Lätkän väri ja materiaali viestittävät sen, onko haudalle tilattu vain kastelu tai rikkaruohojen kitkentä vai kenties koko istutuksesta huolehtiminen, Suvi kertoo.

Jos hautapaikan istutuksille ei ole ostettu hoitoa, yleensä omaiset huolehtivat läheisensä hautapaikan kunnostuksesta.

- Kastelukannut ja kaivot ovat kaikkien käytettävissä. Me lainaamme myös kottikärryjä ja lapioita, mikäli on tarvetta, Katariina kertoo.

Hautausmaan kausityöntekijöillä on muutama toive haudoilla vieraileville.

- Kukkatilan reunakivetykset vaikeuttavat ruohonleikkuuta ja trimmaamista. Leikkokukkia varten olevaa maljakkoa ei myöskään kannata säilyttää hautakiven takana, sillä olemme valitettavasti rikkoneet useita maljakoita nurmikkoa ajaessa, kun maljakko hukkuu pitkän ruohon sekaan, Suvi ja Katariina kertovat.

Kukkatilan saa koristella haluamallaan tavalla, kunhan ei istuta siihen esimerkiksi isoja puita, joiden juuret voivat kasvaessaan vaurioittaa hautakiveä.

Hautapaikka on omaisille tärkeä paikka muistella edesmenneitä rakkaita. Seurakunnan puutarhurit pitävät huolen alueen arvokkuudesta ja siisteydestä päivittäisellä työllään.

- Tämä on mukavaa työtä. Tuleville kesätyöntekijöille sanoisin, että kannattaa varautua työn fyysisyyteen, tämä ei ole pelkkää auringonottoa, Suvi hymyilee.

2019-06-18 07:30:00.0