Ranskalaiset sävelet soivat Monnan kappelin kesäisen konserttisarjan avajaiskonsertissa

Heinäkuun keskiviikkoisin on jälleen tarjolla ilmaiskonsertteja Monnan kappelissa. Kesäkonserteissa kuullaan monipuolista ohjelmistoa sekä Rauman seurakunnan kirkkomuusikoiden että vierailevien muusikoiden tulkitsemana.
Klarinetti ja nuotteja

Kesäkonserttisarja alkaa keskiviikkona 3. heinäkuuta ranskalaisella musiikilla. Klarinettia konsertissa soittaa  Nora Niskanen, ja urkuja ja pianoa Sofia Valli. Niskanen on Sinfonia Lahden klarinetisti ja Valli Rauman seurakunnan kanttori. Ohjelmistossa kuullaan rakastettuja ranskalaisia säveltäjiä kuten Camille Saint-Saënsia ja Francis Poulencia.

Konsertin kesto on noin 45 minuuttia. Koko ohjelmisto löytyy konsertin facebook-tapahtumastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Konsertit pidetään Monnan kappelissa, joka sijaitsee Monnan hautausmaalla. Kappelin vuosituhannen vaihteessa uusitut komeaääniset urut rakensi vuonna 1999 Paschen Kiel Orgelbau Gmbh Kielistä. Äänityksestä ja soinnillisesta suunnittelusta vastasivat Kalevi Mäkinen ja Helmuth Gripentrog. Urkujen erittäin onnistunut julkisivu on rakentajan suunnittelema. Uruissa on kaksitoista äänikertaa, ja ne edustavat 1800-luvun skandinaavis-romanttista tyyliä. Monnan kappeli sai uuden pianon kesällä 2018.

Vuonna 1957 käyttöön vihitty kappeli on Keijo Vallin suunnittelema. Alttarimaalauksen ”Avaruus ja kirkkaus” on maalannut taiteilija Eino Kauria, joka on myös suunnitellut kappelin sisustuksen värit. Kappeli edustaa kokonaistaideteosajattelua – kappelin salista on lasiseinän kautta yhteys ympäröivään hautausmaahan. Kappelin akustiikka soveltuu hyvin kamarikonserteille.

Monnan kappelin kesäinen konserttisarja 2019

Konsertit Monnan kappelissa, Kodisjoentie 284, keskiviikkoisin klo 18. Vapaa pääsy.

3.7. Ranskalaisen musiikin lumoa

Nora Niskanen, klarinetti ja Sofia Valli, urut ja piano

10.7. Pianon välkettä kesäillassa Mikko Heininen, piano

17.7. Jumalan kunnia luonnossa

Pekka Peltomaa, baritoni ja Saara Kukko, urut ja piano

24.7. Lapsen tie on aamun tie - Lasten ja nuorten musisointia

31.7. Päivännousu kultaa kirkkomaan Saara Kukko, mezzosopraano ja Piia Eskola, piano

Avaa tästä konserttisarjan esiteLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yksityiskohta Monnan kappelin alttarimaalauksesta ”Avaruus ja kirkkaus”, maalannut Eino Kauria, apunaan Sulo Lehtonen vuonna 1958.

2019-07-02 10:00:00.0