Hieno työura raumalaisten perheiden arjen tukena

Erja Liukkaan huikea 45 vuoden työ Rauman seurakunnassa päättyy pian. Pitkän uran varhaiskasvatuksen ohjaajana tehnyt Erja jää ansaitulle eläkkeelle.
Erja Liukas, Rauman seurakunnan lastenohjaaja

- Olin juuri täyttänyt 19 vuotta, kun sain tämän työpaikan. Omassa elämässä ja työssä on ehtinyt tapahtua valtavasti. Annan kiitosta koko työyhteisölle kaikesta joustavuudesta ja ymmärryksestä. On ihanaa, että työnantajan suuntaan on ollut aina avoimet ja luottamukselliset välit, Erja kiittelee.

Seurakunnan perhetyö on vuosittain tukena satojen raumalaisperheiden arjessa.  Perhekerhot, päiväkerhot, leirit ja erilaiset tapahtumapäivät ovat arvokkaita hengähdyshetkiä vanhemmille ja mukavaa tekemistä lapsille.

Erja kertoo, että seurakunnan perhepalveluita pyritään kehittämään kysynnän ja perheiden tarpeiden mukaan. Esimerkiksi perhekerhoja järjestetään nykyään enemmän kuin päiväkerhoja, sillä päiväkerhoikäiset lapset ovat yhä enemmän kunnallisessa päivähoidossa, kun taas kotona pienempiä lapsiaan hoitavat tulevat mielellään koko porukalla perhekerhoon.

- Seurakunnan varhaiskasvatus elää hienosti ajan sykkeessä. Tarjolla on monenlaista toimintaa, uusimpina muun muassa värikylpyjä ja musiikkipainotteisia kerhoja.

Erja kokee työn olleen mielekästä ja arkea rikastuttavaa.

- Perheet eivät ole neljänkymmenenviiden vuoden aikana mielestäni juurikaan muuttuneet. Aivan yhtä mukavia ja ihania ovat aina olleet, Erja sanoo.

Perheiden tukena arjen keskellä

Tuulisena tiistaina Kesäkodilla käy vilinä ja vilske. Erjan pisteellä on tänään ohjelmassa askartelua ja valtavien saippuakuplien puhaltelua. Välillä pitää piipahtaa rannassa vahtimassa pieniä vesipetoja.

- Nämä Kesäkodin perhepäivät ovat valtavan suosittuja. Eilen täällä oli noin 155 kävijää, paistoimme lettuja kolmestatoista litrasta taikinaa!

Perhepäivillä seurakunnan varhaiskasvattajat ovat jakautuneet pareiksi hoitamaan kutakin toimintapistettä.

- Meillä on erittäin toimiva yhteistyö varhaiskasvattajien kesken. Kaikkien päämäärä on toimia perheiden tukena.

Erja kuvailee seurakunnan perhetyötä monipuoliseksi, huomioon ottavaksi ja laadukkaaksi.

- Toiminnan taustalla on turvalliset kristilliset arvot. Se antaa meille luottamusta siihen, että työtä tehdään yhteisen hyvän eteen.

Jatkuva kouluttautuminen avaa uusia näkökulmia työhön

Monipuoliset työtehtävät, uudet tilanteet lasten ja perheiden kanssa sekä luovan ohjelman suunnittelu on pitänyt työn mielekkäänä.

- Olen saanut kouluttautua työni ohella huomattavan paljon. Nyt viimeisimpänä kävin Kirkkohallituksen kasvatuksen erityiskoulutuksen, jossa teemoina oli muun muassa kasvatuksen menetelmät ja perheet ja kriisit. 35 opintopisteen kokonaisuus antoi minulle mahdollisuuden pitää esimerkiksi Helmi-ryhmiä päiväkodeissa.

Erjan eläköitymisen jälkeen lastenohjaaja Minna Elo jatkaa Helmi-piirien vetämistä Rauman alueen päiväkodeissa. Rukousnauhoihin perustuva Helmi-piiri on kuitenkin vapaa uskonnon harjoittamisesta.

- Helmi-piirin tärkein tehtävä on tapa- ja tunnekasvatus, Erja kertoo

Iloisin ja avoimin mielin kohti uutta elämänvaihetta

Erjan viimeinen vuosi seurakunnan leivissä on ollut työntäyteinen.

- Kunhan saan tehtyä kaikki nyt suunnitellut työt loppuun ennen eläkkeelle jäämistä, olen tyytyväinen. Kun työt loppuu, ottaa varmasti oman aikansa ennen kuin pääsen irti ajatuksesta, että nyt alkaisi päiväkerho, nyt alkaisi perhekerho, Erja nauraa.

Eläkepäivien alkaessa Erja suunnittelee aloittavansa uuden urheiluharrastuksen.

- Sen lisäksi muita suunnitelmia ei vielä ole. Työkaveri vinkkasi, että Brysselin Merimieskirkon joulumyyjäisiin tarvittaisiin apukäsiä, ehkä löydän itseni seuraavaksi sieltä!

2019-07-04 09:55:00.0