Rovastin arvonimi Rauman seurakunnan sairaalapastorille

Piispa Kaarlo Kalliala myönsi rovastin nimen ja arvon Rauman seurakunnan sairaalasielunhoitaja Sari Järnforsille joulukuussa 2019.

Sairaalapastori Sari Järnfors

Järnfors on työskennellyt sairaalasielunhoitajana Rauman seurakunnassa 16 vuoden ajan. Hän on ansioituneesti hoitanut tehtäviään Rauman sairaalassa ja onkin arvostettu osa sairaalan työyhteisöä.

−Onhan se aika mahtava juttu ja olen todella kiitollinen, kommentoi Järnfors hymyillen.

Rovastin arvonimestä iloitsee Järnforsin lisäksi myös sairaalan väki.

−Täällä arvonimi näyttäytyy varmaan sellaisena, että tätä työtä arvostetaan erityisesti. Olen heidän oma pappinsa ja ikään kuin osa siitä ilosta ja kunniasta tulisi tälle työyhteisölle. Itselleni on ollut yllätys, että jopa potilaat iloitsevat kanssani, kertoo Järnfors.

Rovastin arvonimiä myönnetään vuosittain muutamia. Rovasti on kirkollinen arvonimi, jonka piispa myöntää kirkollisessa työssä erityisesti ansioituneelle papille siten, että kirkolliskokouksen toimikautta vastaavan neljän vuoden aikana myönnetään suunnilleen yksi arvonimi kutakin alkavaa kolmeakymmentä hiippakunnan pappia kohden.

Sairaalapapin työ on vaativaa

Järnfors kertoo sairaalasielunhoitajan työn vaativan luottamusta, tilannetajua tasavertaisuuden takaamiseksi ja vankkaa ammattiosaamista. Hän siirtyi sairaalasielunhoitajan työhönsä työskenneltyään Rauman seurakunnassa 11 vuotta pappina, kun halu osaamisen syventämiseen kasvoi. Valtaosa sairaalapapin työtehtävistä liittyy potilaiden ja heidän omaistensa sielunhoitoon.

”Parasta on, kun rauhasta ihmisen kasvoilla näkee, että tapaamisesta on ollut hänelle hyötyä.” Sairaalapastori, rovastin arvonimen saanut Sari Järnfors

Raumalla sairaalasielunhoitaja kohtaa työssään etupäässä niitä, joiden elämä on muuttunut jonkun sairauden vuoksi ja niitä, jotka siirtyvät saattohoitovaiheeseen.  Yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa on jokapäiväistä, mutta yhteistyön lisäksi sairaalapapin työhön kuuluu myös hoitohenkilökunnan tukeminen tarvittaessa.

−Sairaalapapin työ on vaativaa, mutta palkitsevaa. Parasta on, kun rauhasta ihmisen kasvoilla näkee, että tapaamisesta on ollut hänelle hyötyä, kertoo Järnfors työstään.

Järnfors esittelee sairaalan työhuoneessaan raumalaisten lahjoittamaa alttaria. Alttarin voi viedä mukanaan esimerkiksi potilashuoneen ehtoollishetkeen tai osaston hartauteen. Järnfors kertoo, että eräs asiakas vertasi kerran hetkeä alttarin ääressä kotikirkossa käymiseen.

Raumalaisten lahjoittama alttari kulkee sairaalapapin mukana esimerkiksi osaston hartauteen.

Sairaalapappi, sairaalapastori tai Rauman seurakunnassa viralliselta nimeltä sairaalasielunhoitaja, on seurakuntien palveluksessa työskentelevä Suomen evankelisluterilaisen kirkon työntekijä. Koulutukseltaan sairaalapappi on teologian maisteri, pappi tai lehtori, jonka tehtävä sijoittuu terveydenhuollon yksiköihin. Sairaalasielunhoitajalla on todettu soveltuvuus tehtäväänsä ja hän on suorittanut kirkon hyväksymän erikoistumiskoulutuksen. Sairaalasielunhoidon ydintehtäviä ovat sairaiden sielunhoito ja terveydenhuollon henkilöstön tukeminen. Suomessa sairaalasielunhoitajia on kaiken kaikkiaan noin sata.

Sielunhoidon päämäärä on sairaan ja kärsivän ihmisen elämänkatsomuksellisiin, hengellisiin ja henkisiin kysymyksiin vastaaminen. Keskusteluissa voidaan puhua ihmissuhteista, työstä, luopumisesta, elämän valinnoista, sairaudesta, Jumala-suhteesta, kuolemasta ja sen jälkeisistä asioista, surusta ja ilosta, siis kaikesta, mitä elämässä on. Sielunhoito on asiakaslähtöistä. Sielunhoitoon tuleva valitsee itse asiat, joista hän haluaa keskustella. Sairaalapappi voi myös antaa ehtoollisen tai toimittaa rukoushetken, jos niin toivotaan.

Tapaamiset kannattaa varata etukäteen

Järnfors muistuttaa, että sairaalapapin tapaamiseksi kannattaa soittaa sairaalapapin numeroon, joka löytyy potilashuoneista, tai pyytää hoitohenkilökuntaa välittämään viestin. Kaikkialle hän ei ehdi ja usein työpäivät täyttyvät ennakkoon sovituista tapaamisista.

−Joka huoneeseen ei ehdi millään käymään ja keskustelemaan kaikkien potilaiden kanssa, pahoittelee Järnfors.

−Yritän parhaani potilaiden ja sairaalan henkilökunnan tukemiseksi, hän lisää.

2019-12-20 09:11:00.0