Loppiaista voi viettää joululaulujen parissa

Loppiainen lopettaa joulupyhien sarjan. Loppiainen tunnetaan myös itämaan tietäjien päivänä.

Loppiaista kuvaava piirroskuva, jossa on kolme itämaan tietäjää sekä Maria Jeesus-lapsi sylissään

Tietäjät toivat Jeesus-lapselle lahjaksi kultaa, suitsuketta ja mirhaa, hyväntuoksuista voidetta.

Paketoi joulu laulaen

Haluatko vielä palata joulun ajan lämpimään tunnelmaan? Joululaulujen ystäville tarjotaan loppiaisen aikana siihen mahdollisuuksia: joulukauden viimeinen Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus alkaa maanantaina 6.1.2020 klo 16 Unajan seurakuntakodilla (Unajantie 332). Laulamisen lomassa tarjoillaan loppiaiskahvit. Ruotsinkielisiä joululauluja pääsee laulamaan loppiaisaattona perinteisessä De Vackraste Julsångerna -joululaulutapahtumassa Kuapplassa (Jokiranta 5) 5. tammikuuta klo 15.

Loppiaisaaton joulukonsertissa ohjelmassa on klassisia joululauluja Nuortentalolla. Konsertti järjestetään sunnuntaina 5. tammikuuta kello 15. Konserttiin on vapaa pääsy. Joulukonsertin ohjelmasta vastaavat sopraano Katja Vaahtera, baritoni Sauli Ahvenjärvi ja pianisti Antti Laihi, joka on myös sovittanut joululauluja. Konsertin järjestää SPR:n Ruokaa ja kohtaamisia -hanke. Nuortentalo sijaitsee Keskuspuiston laidalla, Hallikatu 12.

”Tähden, tähdistä kirkkaimman mä toivoisin hohtavan taas joulun sanomaa…”Kauneimmat joululaulut soivat vielä loppiaisen aikaan.

Tietäjät seurasivat tähteä Jeesus-lapsen luo

Loppiaisena muistetaan itämaan tietäjiä, jotka seurasivat taivaalla loistavaa tähteä ja kulkivat tähden johdattamina Betlehemiin Jeesus-lapsen luo tuoden lahjoja. Erityisesti Espanjassa loppiaisena vietetään edelleen itämaan tietäjien päivää, jolloin lapset saavat lahjoja. Perimätiedon mukaan tietäjiä oli kolme ja he edustivat eri maanosia ja ihmisten ikäkausia. Niinpä loppiaisena vietetään myös kristillisen lähetystyön päivää.

Loppiaisen sanomasta pääsee kuulemaan loppiaisen jumalanpalveluksessa Pyhän Ristin kirkossa 6.1. klo 10. Jumalanpalveluksessa ovat mukana pastori Markku Mikkola, kirkkoherra Henry Liivola ja kanttori Jouni Kukko. Raumalla lähetystyön päivää voi viettää kirkkokahveilla Pyhän Ristin kirkon messun jälkeen noin kello 11.30 seurakuntatalolla, Luostarinkatu 1. Ohjelmassa on nimikkolähettien kuulumisia kahvikupposen ääressä. Lapissa loppiaisen jumalanpalvelus järjestetään Lapin kirkossa klo 13. Mukana ovat pastori Olavi Saurio ja kanttori Jouni Kukko.

Jumalanpalvelus järjestetään myös sunnuntaina 5.1. klo 10 Pyhän Ristin kirkossa. Lapin kirkossa ei järjestetä jumalanpalvelusta sunnuntaina 5.1. Sunnuntailounas ja sunnuntain messu jatkuvat Lapin seurakuntakodilla ja kirkossa jälleen normaalisti sunnuntaina 12.1. Tervetuloa mukaan!

2020-01-03 11:00:00.0