Perhekirkko

Perhekirkossa lapsi saa olla, lapsi saa osallistua. Lapsi saa kokemuksen omasta kotikirkostaan. Parhaiten omaa kirkkoaan oppii rakastamaan siellä vietettäviin tilaisuuksiin osallistumalla.

Lapsi ehtoollisella

Perhekirkko voi olla perhemessu. Tämä tarkoittaa, että jumalanpalveluksessa on ehtoollinen. Vuonna 1979 avautui Suomessa ehtoollispöytä lapsille. Tuolloin annettujen ohjeiden mukaan kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, saa osallistua Herran ehtoolliseen yhdessä vanhempiensa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa.

Raumalla pienet lapset voivat tulla ehtoolliselle vanhempiensa tai muiden läheistensä kanssa. Ehtoollisella oltaessa lapsen saattaja ilmoittaa leivän jakajalle, annetaanko lapselle ehtoollista vai siunataanko hänet. Yksin tuleva lapsi ja kokonaiset lapsiryhmät siunataan. ”Sallikaa lasten tulla”, koskee myös messua ja ehtoollispöytää!

Perhekirkko on seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus, jossa otetaan huomioon erityisesti lapsiperheet.

Perhepäivät Pyhän Ristin kirkolla

Perhepäivään kutsutaan Teidän perhettä. Mukaan voi ottaa myös isovanhempia tai lasten kummeja. Perhepäivä alkaa perhemessulla, jonka kesto on 50 minuuttia. Messu on lapset huomioiva kokonaisuus, jossa voi myös harjoitella ehtoollisella käymistä lasten kanssa. Messussa kannetaan kolehti lähetystyölle. Messun jälkeen ruokailu ja toimintapisteitä perheille seurakuntatalossa.

Kevään 2024 perhepäivät :

• su 21.1. klo 15-17.30 Perhepäivä Pyhän Ristin kirkolla, perhemessu, ruokailu, askartelua, leikkejä ja pelejä
  • su 11.2. klo 10-13.30 Perhemessu ja liikuntapäivä Lapin kirkolla
  • su 31.3. klo 15-17.30 Perhepäivä Pääsiäisen Ilo! Pyhän Ristin kirkolla, perhemessu, ruoka ja ohjelmaa, pääsiäismunien etsintää
  • su 5.5. klo 15-17.30 Perhepäivä Pyhän Ristin kirkolla, perhemessu, ruoka ja ohjelmaa

Pääsiäisen perhemessussa vauva katsoo tipuja terrariossa.
Pappi nojautuu alttarin yli siunaamaan lapsen

Varhaiskasvatuksen ohjaaja
Rauman seurakunta