***Lisätietoa rippileiri- ja koulupaikoista lokakuussa 2023***

Mikä on rippikoulu?

Rippikoulu on kasteopetusta, jossa tutustutaan siihen uskoon, johon seurakunnan jäsen on kasteessa liitetty. Rippikouluun kuuluu tavallisesti kaksi osaa: kotiseurakuntajakso, jonka aikana rippikoululainen osallistuu oman seurakunnan toimintaan, sekä opetus- tai leirijakso.

Milloin rippikoulu käydään?

Useimmat käyvät rippikoulun sinä vuonna, kun täyttävät 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84%. Raumalla osallistumisluku on ollut tätä suurempi, yleensä n. 93 % koko ikäluokasta.

Rippikoulun voi käydä myöhemminkin, esim. varusmiesaikana tai aikuisrippikouluna.

Mikä on konfirmaatio?

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Konfirmaatiomessussa tunnustetaan se usko, johon on kasteessa liitetty.

Rippikoulun voi käydä vaikka ei kuuluisi kirkkoon tai ei ole kastettu. Konfirmaation edellytyksenä on, että konfirmoitava on kastettu seurakunnan jäsen. Kirkkoon kuulumaton rippikoululainen voidaan rippikoulun yhteydessä kastaa, mikäli hän tahtoo myös osallistua konfirmaatioon. Jos rippikoululainen on aiemmin kastettu, mutta ei enää kuulu kirkkoon, voi hän liittyä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Mitä oikeuksia konfirmaatio tuo?

Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa oikeuden äänestää kirkollisissa vaaleissa (16-vuotiaasta alkaen) sekä mahdollistaa kirkollisen avioliittoon vihkimisen.

Ilmoittautuminen rippikouluihin vuodelle 2024

Vuonna 2009 syntyneiden ja muiden vuonna 2024 riparille haluavien ilmoittautuminen rippikouluun oli 2.-21.5.2023.

Tarkempi info rippikouluista ja ilmoittautumisesta löytyy rippikouluoppaastamme. Opas on postitettu 27.4. kirjepostina vuonna 2009 syntyneille seurakuntamme jäsenille ja löytyy tältä sivulta sähköisenä.

Muista ilmoittautua ilmoittautumislomakkeella myös, vaikka olisit menossa jonkun muun tahon järjestämään rippikouluun, tai jos haluat haluat tilata vuoden 2025 rippikouluoppaan, koska et vielä tänä vuonna ole tulossa rippikouluun.

Ilmoittautumisajan jälkeen on mahdollista tiedustella vapaita rippikoulupaikkoja rippikoulutyöstä vastaavalta, Milla Voudinlehdolta, milla.voudinlehto@evl.fi.

Rippikouluesite 2024 (pdf)

Konfirmaatioiden käsiohjelmat (linkki verkkosivulle)

Rippikoulutyön rekisterin tietosuojaseloste

Valkoinen alban helma, jonka alta pilkottavat punaiset tennarit.
YouTube-video

Oppilaitospastori
Rauman seurakunta
Kirkkokatu 2
26100 Rauma

Vastuualueena oppilaitosyhteistyö ja rippikoulut (rippikoulut vastuualueena ajalla 1.9.2023-31.5.2024).

Seuraa Facebookissa Oppilaitospastori Rauma https://www.facebook.com/oppilaitospastori.rauma

Instassa www.instagram.com/oppilaitospastori

Kappalainen