Rauman seurakunnalla on ilo olla mukana isännöimässä Karjalaisia kesäjuhlia

Karjalaisten kesäjuhla kokoaa karjalaisen perinteen ystäviä eri puolelta Suomea kesäkuussa Raumalle. Myös Rauman Pyhän Ristin kirkko täyttyy juhlavieraista.

Pyhän Ristin kirkko kesällä.

–Rauman seurakunnalla on kunnia olla mukana isännöimässä Karjalaisia kesäjuhlia 17.-19.6.2022. Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi Raumalle ja 510-vuotiaaseen Pyhän Ristin kirkkoon, kertoo Rauman seurakunnan kirkkoherra Valtteri Virta.

Rauman evankelis-luterilaisessa pääkirkossa, keskiaikaisessa Pyhän Ristin kirkossa, vietetään monta kesäjuhlan tilaisuutta.

Karjalaisten kesäjuhlien ohjelmassa lauantai-iltana 18.6. on tunnelmallinen muistojen iltakirkko klo 17.30. Muistojen iltakirkossa ovat mukana Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen ja kirkkoherra Valtteri Virta. Muistojen iltakirkon päätteeksi muistetaan Karjalan luovutettuja alueita muistokynttilöin.

Muistojen iltakirkon jälkeen Pyhän Ristin kirkko täyttyy sävelin, kun Viipurin Lauluveikkojen konsertti alkaa klo 19.30.

Sunnuntain 19.6. hengelliset tilaisuudet aloitetaan kunniakäynnillä Rauman vanhalla hautausmaalla. Aamuyhdeksältä alkavaan tilaisuuteen osallistuvat Mikkelin piispa Seppo Häkkinen ja Rauman kaupungin sekä Karjalan Liiton johdon edustajat. Kunniakäynnin yhteydessä lasketaan seppeleet Karjalaan jääneiden vainajien ja sankarivainajien muistomerkeille. Kunniakäynnit toteutetaan myös Lapin kappeliseurakunnan ja Kodisjoen saarnahuonekunnan hautausmaiden muistomerkeille.

Sunnuntaina 19.6. vietetään Karjalaisen kansan messua Pyhän Ristin kirkossa klo 10 alkaen. Messussa toimii liturgina Rauman seurakunnan kirkkoherra Valtteri Virta ja saarnaa Mikkelin piispa Seppo Häkkinen. Musiikin johtaa Rauman seurakunnan johtava kanttori Leena Kivi ja mukana on Viipurin Lauluveikkojen laulajia.

Kirkon tilaisuuksista on luvassa myös livelähetyksiä

–Jos et pääse tällä kertaa mukaan Raumalle, Rauman seurakunnan YouTubestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä voit seurata kesäjuhlien aikana suoria lähetyksiä Pyhän Ristin kirkosta, vinkkaa kirkkoherra Valtteri Virta.

Pyhän Ristin kirkkoon mahtuu noin 650 henkeä ja kirkonpenkkien odotetaan täyttyvän sunnuntaiaamun messussa. Striimausten lisäksi Karjalaisen kansan messun voi kuunnella Radio RamonastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä klo 10. Radio Ramonan taajuus on 93,3 MHz ja 97,3 MHz.

Pyhän Ristin kirkko täyttää tänä vuonna 510 vuotta

Pyhän Ristin kirkko on fransiskaanimunkkien rakennuttama keskiaikainen kivikirkko, joka täyttää tänä vuonna 510 vuotta. Pyhän Ristin kirkko on Rauman evankelis-luterilaisen seurakunnan pääkirkko.

Pyhän Ristin kirkko sijaitsee osoitteessa Luostarinkatu 1, aivan Vanhan Rauman reunalla kauppatorin lähettyvillä. Linja-autoasema on kirkon vieressä. Lähistöltä löytyy myös maksuton parkkialue (muista parkkikiekko!). Lähellä sijaitsevien markettien yhteydestä löytyy runsaasti pysäköintitilaa.

Katso ja kuuntele Pyhän Ristin kirkon lähetyksiä livenä, linkki Livelähetykset-sivulle.

Tue Jun 14 11:25:00 EEST 2022