Tyhjän sylin muistopaikka julkistettiin Rauman vanhalla hautausmaalla

Kaipaukselle ja surulle löytyy nyt konkreettinen muistopaikka: tyhjän sylin muistomerkki julkistettiin tänään keskiviikkona 21. syyskuuta Rauman vanhalla hautausmaalla.

Tyhjän sylin muistopaikka web.jpg

–Täällä saa surra menetyksestä ja poissaolosta nousevaa surua, joka on suurta mutta valitettavan usein kätkettyä.

Muistopaikalle voi viedä kukkia, sytyttää kynttilän ja saada hetkeksi lohtua. Muistopaikka tekee surusta konkreettisemman, kertoo muistopaikan toteutukseen osallistunut seurakuntapastori Satu Salminen.

Toive muistopaikasta on noussut sekä seurakuntalaisilta että seurakunnan työntekijöiltä. Monessa seurakunnassa vastaavanlainen muistopaikka on jo olemassa ja myös Raumalla koettiin tärkeäksi huomioida tyhjästä sylistä aiheutuva suuri suru.

–Suru lapsettomuudesta ja lapsen menettämisestä on usein piilossa itkettyä ja kätkettyä, vaikka se koskettaa monia. Surun läpikäymiseen voi olla vaikeaa löytää oikealta tuntuvaa paikkaa tai tilaa, Satu Salminen (kuvassa oikealla) kertoo.

Kappalainen Ulla Vuori lausui julkistustilaisuudessa itse kirjoittamansa runon. -Muistomerkki ja pieni lintuveistos muistuttavat elämän herkkyydestä, kertoo Ulla (kuvassa vasemmalla).

Muistomerkki on suunniteltu Rauman seurakunnassa. Surun symboliksi on nostettu pieni lintu, joka lepää Isän Jumalan kämmenellä.

Säe virrestä 499 Jumalan kämmenellä on kirjoitettu muistomerkkiin: ”Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton”. Julkistustilaisuudessa seurakunnan kanttori Annamaria Lehto soitti viulua ja lauloi. Virsi ”Jumalan kämmenellä” laulettiin yhdessä.

Kirkkoherra Valtteri Virta (kuvassa) siunasi uuden muistomerkin seuraavin sanoin:

Tällä paikalla surevia ja kaipaavia -

Kohdatkoon Jumala Isän rakkaudella.

Antakoon Kristus valonsa loistaa suurimpaankin murheeseen.

Lohduttakoon Pyhä Henki voimallaan ja rauhallaan.

Otamme käyttöön tyhjän sylin muistomerkin Rauman seurakunnassa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Aamen.

Muistopaikka sijaitsee keskeisellä paikalla Rauman vanhalla hautausmaalla Kordelinin kappelia vastapäätä.

Julkistustilaisuus on katsottavissa seurakunnan Facebook-sivulla 30 päivän ajan tilaisuudesta.

Tyhjän sylin hartaus järjestetään Kordelinin kappelissa 29.9. klo 18.

Psalmi 36: 6-8, 10

”Herra, sinun armosi on avara kuin taivas,

pilviin ulottuu sinun totuutesi.

Vanhurskautesi on vuoria korkeampi

ja oikeutesi kuin syvyyksien syvyys.

Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Ihmeellinen on sinun armosi, Jumala!

Sinun siipiesi suojaan

rientävät ihmislapset.

Sinun luonasi on elämän lähde,

sinun valostasi me saamme valon.”

2022-09-21 17:10:00.0