Toivon pilkahduksia ja juhlan aiheita Venezuelassa

Rauman seurakunnalla on lähetystyön nimikkokohteita ympäri maailman. Lapset kohti parempaa elämää -hankkeessa tuetaan Valencian evankelisluterilaisen seurakunnan työtä syrjäytymisvaarassa olevien lasten turvallisen kasvun tukemiseksi.

Venezuela uutisen kansikuva.png

Casa Hogarissa on ollut aihetta juhlaan! Tuoreet Toivon koulun ylioppilaat Angelo, Yhavier ja Santiago lakkiaispäivänään. Kuva: Casa Hogar

Venezuelan kriisi on kestänyt jo useamman vuoden. Maasta arvioidaan lähteneen vuoden 2022 loppuun mennessä lähes 9 miljoonaa ihmistä. Romahtaneessa valtiossa syitä lähtemiselle on monia. Yksinkertaisin selitys on todennäköisesti kuitenkin taloudellinen: Venezuelan evankelisluterilaisen kirkon kokoaman raportin mukaan 94 prosenttia venezuelalaisista elää köyhyysrajan alapuolella, näistä yli 70 prosenttia äärimmäisessä köyhyydessä.

Tuemme Venezuelan vaikean humanitaarisen kriisin keskellä asuvien lasten elämää. Kummikohteitamme ovat poikien turvakoti Casa Hogar ja Casa de la Amistad -esikoulu (Ystävyyden talo). Casa Hogarissa asuu 19 poikaa (3–18-vuotiaita), joista monet ovat orpoja tai hylättyjä ja useimmat myös väkivallan uhreja. Casa de la Amistad on 24-paikkainen esikoulu, joka mahdollistaa vähävaraisten ja yhteiskunnan marginaaliin ajautuneiden perheiden lapsille turvallisen kasvualustan ja edellytykset menestyä peruskoulussa.

LähetysseuranLinkki avautuu uudessa välilehdessä työ Venezuelassa alkoi vuonna 1989. Lähetysseuran paikallinen kumppani on Venezuelan evankelisluterilainen kirkko (IELV). Tällä hetkellä Latinalaisen Amerikan hankehallinnon asiantuntijana toimii Katja Tynkkynen.

Katja Tynkkysen terveiset Venezuelan viimeaikaisista kuulumisista

Venezuelan tilanne jatkuu vaikeana, mutta joitakin edistysaskelia on viime aikoina otettu. Hallinto ja oppositio ovat päässeet viimeisimmissä neuvotteluissaan sopuun, minkä tuloksena näillä näkymin saadaan Venezuelan ulkomailla jäädytettyjä varoja maan humanitaarisen kriisin lieventämiseen, eli ruokaturvan, koulutuksen, terveydenhuollon, tulviin varautumisen ja sähköverkon vahvistamiseen. Vaikka Venezuelassa tarpeet ovat suuria ja poliittista ja pidemmän aikavälin ratkaisua kriisiin ei valitettavasti ole tähän mennessä saatu aikaiseksi, herättävät nämä käänteet toivoa ainakin siitä, että venezuelalaisten jokapäiväisessä elämässään kokemaa hätää voitaisiin edes vähän lievittää.

Venezuelalaisia esikoululaisia keltaisissa paidoissa kädet nostettuna pään yläpuolelle.
Venezuelan Ystävyyden talo -esikoulusta valmistui tänä vuonna kuusi lasta, jotka aloittivat ala-asteen Valenciassa.

Toivotaan ja rukoillaan, että neuvottelut voisivat mahdollisimman pian avata tien myös poliittiselle ratkaisulle ja venezuelalaiset voisivat kaikkien näiden vaikeiden vuosien jälkeen saada mahdollisuuden kaikin puolin parempaan elämään ja valoisampaan tulevaisuuteen! Työmme piirissä on tänäkin vuonna ollut monia ilon ja juhlan aiheita, kuten kolmen Casa Hogarin nuorukaisen – Angelon, Yhavierin ja Santiagon – valmistuminen lukiosta ja siirtyminen jatko-opintoihin. Näissä nuorissa kiteytyy toivo paremmasta tulevaisuudesta, joka toivottavasti on vielä edessä kaikilla venezuelalaisilla!

Lähetysasiantuntija vierailee Raumalla

Katja Tynkkynen

Katja Tynkkynen vierailee Raumalla perjantaina 3.2. klo 18 Pyhän Ristin kirkossa NSV-messun yhteydessä. Tervetuloa tapaamaan Katjaa!

Katja Tynkkynen
hankehallinnon asiantuntija Latinalaisessa Amerikassa
Suomen Lähetysseura

Tue Venezuelan Lapset kohti parempaa elämää -hanketta

Sinun avullasi Casa Hogarin asukkaat ja esikoululaiset perheineen voivat saada toivon paremmasta tulevaisuudesta. Apusi on hyvin merkittävää ja suuri siunaus Venezuelan vaikeiden olojen keskellä eläville lapsille ja nuorille huoltajineen.

Käytä alla olevia tilitietoja tukiessasi Lapset kohti parempaa elämää -hanketta:

• Saaja: Rauman seurakunta, Lähetysrengas
  • Saajan tilinumero: Nordea FI80 1128 3000 3099 54