Parisuhteen syyshuolto –luennot antavat apua arjen kanssakäymiseen

Parisuhteen syyshuolto –kurssin luennot alkavat pian. Keskiviikkona 3.10. ensimmäisen luennon aiheena on ”Avaimia parisuhteen vuorovaikutukseen”. Perheneuvoja Hanna Rienoja kehottaa saapumaan paikalle rohkeasti.

Kädet ja palapelin palaset

Mitä? Parisuhteen syyshuolto –kurssi. Luennot ja Huoltolauantai.
Missä? Kuappla Vanhassa Raumassa.
Milloin? Luennot keskiviikkona 3.10., tiistaina 9.10. ja keskiviikkona 17.10. kello 18-19. Huoltolauantai 20.10. kello 10-18.
VAPAA PÄÄSY.

- Ei ole pakko olla parisuhteessa, kuuntelemaan saa tulla myös yksin tai ystävän kanssa. Saatuja neuvoja voi soveltaa missä tahansa ihmissuhteessa, esimerkiksi työpaikalla, Rienoja kertoo.

Rauman seurakunnan johtava perheneuvoja Arja Seppänen järjestää luennot yhdessä Rienojan kanssa. Seppänen on ollut rakentamassa Parisuhde Katajan PariAsiaa-kurssia, johon tulevat luennotkin pohjautuvat.

Parisuhteen syyshuolto –kurssin tarkoitus on paitsi antaa avaimia ihmissuhteiden hyvinvointiin, myös tehdä seurakunnan perheneuvontaa tutuksi. Seurakunnan perheneuvonta on kaikille avoin, maksuton väylä avun äärelle.

- Perheneuvonnassa ei kysellä, oletko kirkon jäsen vai et. Pääsyvaatimuksia ei ole, Rienoja muistuttaa.

Ennaltaehkäisevä työ on tärkeää. Apua saa ja kannatta hakea jo silloin, kun ei vielä uida niin sanotusti syvissä vesissä.

- Perheiden hyvinvointi on äärimmäisen tärkeä asia ja perustuu yleensä parisuhteen hyvinvoinnille. Jos parisuhde voi hyvin, perhe voi hyvin ja sitä kautta suku ja ystäväpiirit voivat paremmin, Rienoja havainnollistaa parisuhteen hyvinvoinnin kauaskantoisia seurauksia.

Mikä parisuhdetta kuormittaa?

- Parisuhteen alkuun pitäisi antaa velvoite, että hankkikaa tietoutta parisuhteen huoltamiseen ja kunnossapitoon, Rienoja hymyilee.

Oletus, että arki sujuu toisen ihmisen kanssa hyvin ilman sen suurempaa panostusta, saattaa osoittautua nopeastikin vääräksi.

- Ei pidä ajatella, että parisuhde sujuu itsekseen. Ristiriitatilanteita tulee kaikille. Silloin olisi hyvä olla välineitä toisen kanssa kommunikointiin. Tekemällä erilaisia harjoituksia voi oppia toisesta paljon uusia asioita ja saada molemmin puolin ihania hyväksytyksi tulemisen tunteita, Rienoja sanoo.

Rienoja näkee yhteisen ajan puutteen haasteeksi monille parisuhteille. Jos sukulaisia tai muuta tukiverkostoa ei ole samalla paikkakunnalla, lapsenvahdin hankkiminen voi osoittautua haastavaksi.

- Elämä saattaa myös olla kaikilla muilla osa-alueilla niin haastavaa ja kiireistä, että parisuhteelle ei jää niin sanotusti yhtään paukkuja. Jos täytyy pitää yllä esimerkiksi työelämäntaitoja, kehittää itseään, treenata ja olla näkyvillä, ei kotona jaksa ottaa vastaan enää yhtäkään haastetta. Silloin saatetaan ajautua tilanteeseen, jossa puoliso on kaikista ihmisistä se, jota kohtelee huomaamattaan huonoiten, Rienoja kertoo.

”Kuinka päiväsi sujui? ”– Pidetään yllä puhumisen kulttuuria

Rienoja korostaa arkisten asioiden jakamisen tärkeyttä. Puolison päivän kuulumisia kysellessä tulee samalla pitäneeksi yllä puhumisen kulttuuria.

- Mitä enemmän puhuu tavallisista asioista ja kokemuksista puolison kanssa, sitä parempi väylä rakentuu myös suhdetason asioista keskusteluun, Rienoja sanoo.

Suhdetason asioilla hän tarkoittaa omista tarpeista, haaveista ja toiveista puhumista.

- Työpäivän aikana voi laittaa kumppanilleen esimerkiksi viestin, että ajattelen sinua. Näin on helppo viestiä, että olen sinusta kiitollinen, en pidä sinua itsestäänselvyytenä, Rienoja sanoo.

Ylöjärveltä puolen vuoden sijaisuutta suorittamaan tullut Rienoja nauttii työstään Raumalla. Rienoja on koulutukseltaan teologi ja kirkon nuorisotyön ohjaaja ja tehnyt pitkän uran kirkon palveluksessa.

- Ilahduttavinta työssäni on nähdä, kuinka ihminen kokee tulleensa kuulluksi ja tekee sitä kautta oivalluksia omasta elämästään, tai pääsee eteenpäin raskaaksi kokemissaan asioissa. Ylipäänsä ihmisten tarinoiden kuuleminen ja luottamus, mitä minulle osoitetaan, on työni parasta antia, Rienoja sanoo.

Syyshuollon ohjelma ja luentojen sisältö
Mikä on luentopaikka Kuappla?
Apua ja tukea parisuhteeseen perheasiain neuvottelukeskuksesta

- Perheiden hyvinvointi on äärimmäisen tärkeä asia ja perustuu yleensä parisuhteen hyvinvoinnille. Jos parisuhde voi hyvin, perhe voi hyvin ja sitä kautta suku ja ystäväpiirit voivat paremmin.

2018-09-27 08:36:00.0