”Ilo pintaan kirkossa!” – Kirkkovaltuusto seurakuntalaisen asialla

Pian on taas aika äänestää ja valita uudet luottamushenkilöt päättämään kotiseurakuntamme asioista. Seurakuntavaalit järjestetään tänä vuonna marraskuun 18. päivä.

Minun kirkkoni -logo

Kaksi kautta kirkkovaltuustossa istunut Hanna Selkämö kokee kirkon toiminnan kaikin puolin tärkeäksi.

- Vanhusten parissa tehdään paljon arvokasta työtä. Nyt kun olen päässyt kirkon toimintaan sisälle, korvani seuraavat ihmisten mielipiteitä ja huolia tarkasti. Siten tiedän, mitkä asiat ovat tärkeitä. Kuulun myös Marttoihin, teemme paljon yhteistyötä kirkon kanssa, Selkämö kertoo.

Selkämö on syntyperäinen raumalainen, ja ollut kirkon toiminnassa pitkään mukana.

- Seurakuntavaaleihin asetuin ehdolle kahdeksan vuotta sitten, kun minua alkoi kiinnostaa kirkon päätöksenteko, Selkämö kertoo.

Elina Junnilan nelivuotinen ura kirkkovaltuutettuna päättyy näillä näkymin pian, kun uudet valtuutetut valitaan marraskuussa.

- En aio asettua uudestaan ehdolle. Sain ajamani ehdotuksen gospel-kuorosta läpi ja nautin nyt kuoron kanssa kirkossa laulamisesta, Junnila kertoo.

Mitä kirkkovaltuustossa tehdään?

Seurakuntavaalissa valitaan luottamushenkilöt kirkkovaltuustoon. Kirkkovaltuusto valitsee jäsenet kirkkoneuvostoon ja päättää seurakunnan taloutta ja viranhaltijoita koskevista tärkeimmistä asioista. Kirkkovaltuuston tärkein muodollinen tehtävä on tilinpäätöksen vahvistaminen.

- Päätöksenteko kirkkovaltuustossa on mielestäni sujuvaa ja tapahtuu hyvässä yhteisymmärryksessä. Jos eriäviä näkemyksiä on, ne ovat yleensä valtuuston ja virkamiesten välillä. Viime aikoina teimme tärkeän päätöksen, että kirkollisveroa ei nosteta Raumalla, Junnila kertoo.

Kirkkovaltuusto kokoontuu yleensä vain muutamia kertoja vuodessa.

- Se ei todellakaan työllistä paljon, siksi toivoisinkin, että myös ruuhkavuosia elävät uskaltautuisivat mukaan. Kirkkovaltuusto on hyvä paikka harjoitella päätöksentekoa, kun ennakkotietoa ei tarvitse hankkia niin paljon kuin esimerkiksi kunnallispolitiikassa, Junnila kertoo.

Seurakuntavaalien teema on tänä vuonna Minun kirkkoni. Junnila kehottaa uusia kirkkovaltuutettuja tarttumaan kirkkovaltuustotyöhön iloisella ja aktiivisella otteella.

- Omat ajatukset kannattaa sanoa rohkeasti, ei tarvitse pelätä, että ideasi jyrätään. Päätöksenteossa tarvitaan erilaisia ihmisiä ja mielipiteitä. Vaikuttamaan pääsee, kun jaksaa olla aktiivinen, Junnila rohkaisee.

Paitsi energiaa ja ideoita, päätöksenteko vaatii pitkäjänteisyyttä.

- Pitää muistaa, että organisaatio on hidas. Tänä vuonna kun tekee aloitteen, määrärahat anotaan seuraavan vuoden budjettiin. Kannattaa olla maltillinen, kun odottaa omien ehdotusten läpimenoa, Selkämö sanoo.

Perheet ja nuoret tarvitsevat seurakuntaa

Sekä Selkämö että Junnila korostavat lapsiperheiden ja nuorten parissa tehtävän työn merkitystä.

- Kaipaan sitä, että seurakunta tulisi tämän päivän ihmisten, nuorten ja perheiden yhteisöksi. Osin se on vielä etäinen. Valtuustossa toimiessani pyrin pitämään ääntä perhe- ja diakoniatyöhön sekä nuorisotyöhön ohjattavien rahojen puolesta, Junnila kertoo.

- Seurakunnan kerhotoiminnan rooli on iso. Sitä kautta lapset myös pääsevät edes muutaman kerran vuodessa kirkkoon, Selkämö sanoo.

Kiitosta Rauman seurakunnalle naiset antavat etenkin musiikkipuolen uudistuksista.

- Kirkossa oli esimerkiksi tapahtuma, jossa kanttorit soittivat eri häämarsseja. Naimisiin aikovat parit saivat tulla kuuntelemaan, mikä olisi heille sopiva marssi, Junnila iloitsee.

Muutaman kerran järjestetty kansanlaulukirkko on Selkämön mukaan ollut suosittu.

- Kansanlaulukirkossa laulettiin Anna-Maija Raittilan virsiä tuttujen kansanlaulujen sävelmillä, Selkämö kertoo.

Oman kirkon jumalanpalvelus kotisohville

- Pitäisi saada ilo pintaan kirkossa! Kirkko merkitsee itselleni tällä hetkellä etenkin laulamisen iloa. Gospel-kuorossa pääsen laulamaan hengellisiä lauluja vähän iloisemmalla sävelellä, Junnila kertoo.

Selkämö kertoo käyvänsä jumalanpalveluksessa lähes viikottain. Niinä viikkoina, kun kirkkoon ei syystä tai toisesta ehdi, Selkämö napsauttaa radion päälle. Radio Ramona lähettää Pyhän Ristin kirkon jumalanpalveluksen kanavallaan joka sunnuntai.

- Jos on vaikka lähtö heti puolenpäivän aikaan jonnekin, on hienoa, että sanan kuulee radion kautta ja samaan aikaan on mahdollista puuhastella lähtöä, Selkämö kertoo.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys 6.-10.11.2018

Lähteet: www.seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-10-11 19:19:00.0