Uudenlainen auttamismuoto arjen askareisiin – Apukädet tekevät pieniä kodin töitä maksutta

Rauman seurakunnan diakoniatyö käynnistää uudenlaisen aputoiminnan: vapaaehtoisista auttajista koostuva ”Apukädet”-ryhmä tarjoaa maksutonta apua arjen askareisiin.

Diakoni Virve Järvinen

Diakoni Virve Järvinen on koonnut yhteen Apukädet.

Maanantaina 22.10. toimintansa aloittanut Apukädet on vapaaehtoisten porukka, joka auttaa kertaluonteisissa ja lyhytkestoisissa arjen töissä. Kipinän toiminnalle antoi diakoni Virve Järvisen tekemä kotikäynti. Diakoniatyöntekijät käyvät säännöllisesti tapaamassa apua ja keskustelutukea tarvitsevia asiakkaita kotikäynneillä.

-Olin vanhuksen luona kotikäynnillä ja kävi ilmi, että kotihoito ei auta pienissä kotitöissä kuten roskapussin viemisessä. Vanhuksen keittiön ruokapöydän lamppu oli palanut eikä vanhus pystynyt itse kipuamaan tuolille vaihtamaan lamppua. Keittiössä oli aika pimeää. Usealle meistä tavalliset arjen askareet ovat helppoja, mutta on paljon ihmisiä, joille ne ovat vaikeita eikä välttämättä ole ketään läheistä ihmistä auttamassa, Virve Järvinen kertoo.

-Siitä tämä ajatus käytännön auttamistoiminnasta lähti hautumaan.

Syntyi Rauman seurakunnan vapaaehtoisrinki nimeltä Apukädet.  Virve alkoi rekrytoida Apukäsiä vapaaehtoistyön infon kautta ja moni innostui uudenlaisesta toiminnasta siitä kuullessaan. Nyt Apukädet ottavat päivystysnumerossa vastaan avustustoiveita ja jakavat tehtävät keskenään.

-Pystymme tarjoamaan pientä kertaluontoista  ja lyhytkestoista käytännön apua kuten taulun seinälle laittaminen, mankelointi, silitys tai lampun vaihto, Virve kertoo.

Apua tarvitseva voi soittaa päivystysnumeroon 044 769 1457 maanantaista torstaihin klo 11−13. Päivystäjät vastaavat puhelimeen ja arvioivat voidaanko pyydetty työ toteuttaa.

-Olemme rajanneet tehtäviä niin, että emme esimerkiksi tee sellaisia kiinteistönhuollon töitä tai siivoustöitä, joita palvelualojen yritykset tarjoavat. Emme myöskään tee pitkäkestoista työtä vaan kyse on lyhytjaksoisesta työstä. Ja sähkötyöt ovat tietenkin sähköalan ammattilaisten kenttää, Virve tarkentaa.

Arjen avustustyö on Rauman seudulla jo tuttua. Rauman Lapissa on ollut jo useamman vuoden vastaavanlaista toimintaa. Siellä Lapin apupojat auttelevat paikallisia pienissä huolto- ja korjaustöissä.

Vapaaehtoisten tiimiin voi tulla mukaan

-Vapaaehtoiset Apukädet ovat moniosaajia. Reilun kymmenen hengen porukassa on muun muassa rakennusalan ammattilaisia, sekatyömiehiä ja ompelijoita. Olen innoissani siitä kuinka hieno porukka meillä on, Virve hymyilee.

Ja mukaan mahtuu lisää vapaaehtoisia käytännön auttajia. Toiminnasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä suoraan Virveen tai ilmoittautumalla mukaan verkkopalvelussa vapaaehtoistyo.fi. Virven tavoittaa sähköpostilla virve.jarvinen@evl.fi.

-Eikö ole ikävää kun palovaroitin piippaa kun patteri on lopussa ja siihen ei ylety jotta saisi pariston vaihdettua? Nyt Apukäsien ansiosta tällainenkin homma onnistuu, kertoo Virve.

-Seurakunnan diakoniatyössä lähimmäisenrakkaus on kantava voima. Siitä on Apukäsienkin toiminnassa kyse – autetaan niitä jotka apua tarvitsevat. Myös auttajat saavat siitä hyvää mieltä, Virve sanoo.

2018-10-19 11:00:00.0