Aiotko äänestää seurakuntavaaleissa? Katugallup Raumalla

Seurakuntavaalit ovat nurkan takana. Toimittajamme kyseli Vanhassa Raumassa äänestysintoa seurakuntavaaleissa. Aiotko äänestää? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä kirkon toiminnassa?
Sara Korhonen

Saran mielestä kirkon lapsiperheille suunnattu toiminta on tärkeää.

Sara Korhonen, Rauma

Vanhassa Raumassa lastaan nukuttava Sara Korhonen on tietoinen lähestyvistä seurakuntavaaleista.

- Tiedän jo, ketä aion äänestää, Sara kertoo.

Kirkon tekemästä työstä Saralle merkityksellisintä on lapsiperheille suunnattu toiminta.

- Käymme välillä jumalanpalveluksissa. Café Tassulan perhekerho on mukava, samoin Kesäkodilla järjestetyt perhepäivät. Enemmänkin voisi ottaa selvää, mitä kaikkea ohjelmaa ja apua seurakunnalla on tarjota, Sara pohtii.

Anneli ja Olavi Rosenberg, Kirkkonummi

Raumalta lähtöisin oleva Anneli on saapunut miehensä Olavin kanssa ostoksille Vanhaan Raumaan.

- Kuulumme molemmat kirkkoon. Tiedän, että seurakuntavaalit ovat tulossa, mutta en usko, että äänestän. En koe, että seurakunnan toiminta on itselle läheistä, Olavi sanoo.

Myöskään Anneli ei koe vaaleissa äänestämistä ja toimintaan vaikuttamista tärkeäksi. Käytännöllinen ja yhteisöllinen tekeminen voisivat olla hänen mielestään asioita, joilla ihmiset saataisiin kiinnostumaan kirkon toiminnasta.

- Olemme kyllä saaneet kirkollisen vihkimisen ja lapsemme on kastettu. Ehkä tämä sosiaalinen media voisi olla keino tavoittaa ihmisiä. Mielenkiintoinen sisältö saisi myös osallistumaan varsinaiseen toimintaan, Olavi pohtii.

Pentti Kariala, Rauma

- En käy joka sunnuntai jumalanpalveluksessa, mutta esimerkiksi tänään katsoin aamukirkon television kautta, Pentti kertoo.

Vuodesta 1953 asti Rauman seurakuntaan kuulunut Pentti kertoo valinneensa jo, ketä äänestää tulevissa seurakuntavaaleissa. Uusilta valtuutetuilta hän odottaa päätöksiä, jotka tukevat kaikista heikommassa asemassa olevia ihmisiä.

- Kehitysmaa-apu ja Suomen köyhien lapsiperheiden tukeminen ovat asioita, joihin kirkko voisi panostaa vielä enemmän, Pentti sanoo.

Heli Aava, Rauma

Heli aikoo äänestää marraskuun seurakuntavaaleissa.

- Nyt kun ehdokaslistat julkaistiin, oli jonkin verran valitusta siitä, että kaikki ehdokkaat ovat eläkeläisiä. Vaan jos listalla on hyviä eläkeläisiä, niin mikäs siinä, Heli hymyilee.

Heli ajattelee, että ei ole oikeutta valittaa, jos ei aio äänestää.

- En ole kirkon toiminnassa aktiivisesti mukana, mutta jotenkin silti ajattelen, että ei sovi päästää kirkkoa liian kauas omasta elämästä, Heli sanoo.

Charlotte Waren, Rauma

Charlotte sai tiedon seurakuntavaaleista kotiin jaetun postin kautta. Hän ei kuitenkaan usko äänestävänsä sunnuntain 18.11. vaaleissa.

- En tunne ehdokkaista ketään, joten tuntuu vaikealta äänestää, Charlotte sanoo.

Charlotte käy toisinaan jumalanpalveluksissa.

- Aina en pysty olla loppuun saakka. Mummoni kuoli vuosi sitten, ja se asia nousee kirkossa aina mieleen, Charlotte kertoo.

Juttu ja kuvat: Alina Korteniemi

2018-10-24 18:30:00.0