Lucia tuo valon vuoden pimeimpään aikaan - Lucian päivän juhla ja kauneimpia joululauluja Kaaron seurakuntakodilla to 13.12.

"Taivaalla tähtivyö
kirkkaana loistaa,
viestiä jouluyön
tuikkeensa toistaa."
Kynttiläseppele

"Taivaalla tähtivyö
kirkkaana loistaa,
viestiä jouluyön
tuikkeensa toistaa."

Lucian päivää vietetään Pyhän Lucian muistoksi vuosittain 13. joulukuuta. Muistopäivä kuuluu alun perin katoliseen pyhimyskalenteriin, mutta nykyisin sitä vietetään ennen kaikkea ruotsinkielisessä kulttuurissa. Perinteeseen kuuluu Lucia-neito, joka on pukeutunut valkoisiin vaatteisiin, punaiseen vyöhön ja kynttiläkruunuun ja pitää kädessään kynttilää. Lucian päivän viettoa on kutsuttu ruotsalaiseksi lisäksi kansainvälisiin juhlatapoihin.

Lucian päivä liittyy valon ja pimeyden taisteluun. Luciaa voi ajatella valontuojana, sillä juliaanisen kalenterin aikana 13.12. oli talvipäivänseisauksen päivä. Nykyisissä juhlatavoissa Lucian päivän kynttilänvalo saatetaan tulkita auringonpaisteen ja esimerkiksi ihmisten välisen lämmön vertauskuvaksi.

Torstaina 13.12. vietetään Lucia-juhlaa ja lauletaan kauneimmat joululauluja Kaaron seurakuntakodilla klo 18. Lämpimästi tervetuloa seuraamaan Kaaron koulun Lucia-kulkuetta, laulamaan kauneimpia joululauluja, kuuntelemaan lauluyhtye Impromptumia ja nauttimaan Kaaron kyläyhdistyksen tarjoamaa glögiä! Tilaisuudessa voit myös osallistua Kauneimmat Joululaulut –keräykseen. Juhlan järjestävät Kaaron kyläyhdistys, Kaaron koulu, lauluyhtye Impromptum ja Rauman seurakunta.

Kaaron seurakuntakoti, Sorkan maantie 7A / Metsätähdentie 20 (Huom! Navigaattori ohjaa varmemmin paikalle kun käyttää osoitetta Sorkan maantie 7 A). Katso paikan yhteystiedot.

2018-12-11 11:00:00.0