Yhteisvastuukeräys käynnistyy Raumalla sunnuntaina yhteisvastuumessulla ja iloisella talvitapahtumalla

Yhteisvastuukeräys pyörähtää käyntiin sunnuntaina 3. helmikuuta. Keräyksen tuotolla tuetaan nuorten koulutusta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Raumalla on tiedossa kevään aikana kymmeniä yhteisvastuutapahtumia sekä perinteinen lipaskeräys.
Koira ja lapsi talvimaisemassa

Koira ja kyytiläinen lähdössä kierrokselle Unajan talvitapahtumassa helmikuussa 2018.

Yhteisvastuumessu Pyhän Ristin kirkossa sunnuntaina

Yhteisvastuun aloitusmessua vietetään Pyhän Ristin kirkossa sunnuntaina 3.2. klo 10. Messun jälkeen kirkkokahveilla saa kuulla lisää tämän vuoden yhteisvastuukeräyksestä. Kahveilla voi myös ilmoittautua mukaan lipas- tai listakerääjäksi.

Tapaa jääkiekon maailmanmestareita, nikkaroi linnunpönttö tai käy hevosajelulla sunnuntaina Unajassa!

Sunnuntaina 3. helmikuuta Yhteisvastuukeräys pyörähtää käyntiin iloisella talvitapahtumalla Unajan seurakuntakodissa. Ohjelmassa on perhemessu klo 14 ja erilaisia talvitouhuja klo 15 alkaen: ongintaa, linnunpöntön nikkarointia, hevos- ja koiravaljakkoajelua, pulkkailua ja letuilla herkuttelua. Myös Eetu-kettu tulee kyläilemään Unajaan ja järjestää kiekkokisan klo 15-16. Paikalla ovat myös nuoret maailmanmestarit Lassi Lehtinen ja Ville Petman kultamitaleineen. Luvassa on tekemistä niin pienille kuin isommillekin perheenjäsenille. Mukaan kannattaa varata pikkurahaa. Koko perheen iloinen talvitapahtuma yhteisvastuun hyväksi järjestetään sunnuntaina 3.2.2019 klo 14–17 Unajan seurakuntakodilla (Unajantie 332).

Talvitapahtumia järjestetään myös Kaaron seurakuntakodilla ja Lapissa maaliskuussa. Kaaron talvitapahtuma järjestetään Kaaron seurakuntakodilla 3.3. klo 14-17 ja Lapin tapahtuma Lapin kirkossa ja seurakuntakodilla 10.3. klo 10-13.

Mitä keräyksellä saavutetaan? Tule kuulemaan kokemuksia Keniasta

Miten yhteisvastuukeräyksen apu menee perille ulkomailla? Kirkon Ulkomaanavun opintomatkalle osallistunut kirkon luottamushenkilö Hanna Suomela Turusta kertoo opintomatkastaan Keniaan Franciscus-talolla keskiviikkona 6.2. klo 12. Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan! Paikalla on myös yhteisvastuukeräyksen koordinaattori Kirsi Haaponiemi. Perinteistä yhteisvastuusoppaa voi tulla nauttimaan Franciscus-talolle torstaina 7.2. klo 10.30 alkaen. Lounasmaksu tilitetään yhteisvastuukeräykselle. Franciscus-talo sijaitsee seurakunnan virastotalon yhteydessä, Harmaidenveljestenkuja 2.

Yhteisvastuun lipaskeräys marketeissa ympäri Raumaa

Yhteisvastuukeräyksen keräyslippaita on liikkeellä ensi viikosta alkaen. Keräykseen voi osallistua maanantaina 4.2. Prismassa, Citymarketissa ja Äyhön S-marketissa klo 10-18 sekä keskiviikkona 6.2. Prismassa klo 9-17. Lipaskeräys järjestetään myös 13.2. Prismassa, Citymarketissa ja Äyhön S-marketissa klo 12-18. Lapissa lipaskeräys järjestetään 1. maaliskuuta klo 10-18 Lapin Salessa ja K-Market Lapinpadassa.

Opiskelijoiden yhteisvastuutempauksessa laitetaan tukka hyvin nuorten koulutuksen hyväksi

Myöhemmin keväällä on tulossa uusia ja perinteisiä yhteisvastuutapahtumia. Tänä vuonna keräys järjestetään nuorten koulutuksen tukemiseksi. Siksipä myös raumalaisopiskelijat ovat lähteneet tempaukseen mukaan: raumalaiset hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijat WinNovasta järjestävät yhteisvastuutempauksen keskiviikkona 19.3. seurakuntatalolla. Tapahtumaan voi tulla esimerkiksi leikkauttamaan hiuksensa tai käsihoitoon. Tapahtuman sisältö tarkentuu vielä. Työnimenä tapahtumalla on ”Tukka hyvin, kaikki hyvin?”. Tapahtumassa voit leikkauttaa hiuksesi ja samalla tukea yhteisvastuukeräystä, ja sen myötä asiat saattavat olla hiuksenhienosti paremmin. WinNovan opiskelijat järjestävät myös renkaidenvaihtotapahtuman huhtikuun loppupuolella.

Luvassa on myös hikijumppaa yhteisvastuun hyväksi: suosittu lavatansseihin perustuva LAVIS-jumppa järjestetään Meriristissä 7.4. klo 17-19.

Perinteisiä yhteisvastuuherkkujakin on luvassa. Vapun alla saa taas ostaa simaa kirkkoviinipullossa sekä Marttojen tekemiä munkkeja toritapahtumassa Rauman torilla 29.4. klo 11-13.

Yhteisvastuu: Yhdessä vastuuta kantamalla tuetaan paikallisesti ja maailmanlaajuisesti

Mukana Rauman Yhteisvastuukeräyksessä on suuri määrä yhteistyökumppaneita sekä yksityisiä talkoolaisia. Yhteistyökumppaneiden tuki ja talkootyö on arvokasta Yhteisvastuukeräyksen onnistumisen ja tapahtumien järjestämisen kannalta.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan vuosittain Kirkon Ulkomaanavun välityksellä katastrofiapuun, 20 prosenttia Kirkon diakoniarahaston kautta myönnettävään taloudelliseen apuun hädässä oleville Suomessa ja 20 prosenttia paikallisseurakuntien tekemään avustustyöhön.

Vuoden 2018 järjestetyn Yhteisvastuukeräyksen nettotuotto Raumalla oli 15 463,41 euroa. Koska keräyksen tuotosta 20 prosenttia jäi omaan seurakuntaan 3 092,68 euroa tilitettiin käytettäväksi avustustyöhön Raumalla. Valtakunnallisesti vuonna 2018 Yhteisvastuukeräykselle lahjoitettiin 3 138 702,14 euroa. Varoilla torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja maailman konfliktialueilla.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö avaa Yhteisvastuukeräyksen sunnuntaina 3.2.2019.

2019-01-31 11:37:00.0