Lapsuuden Unajan maalaismaisemat Tommi-Wihtori Roströmin 20-vuotistaitelijanäyttelyssä

Tommi-Wihtori Roströmin 20-vuotistaiteilijajuhlanäyttely Taival täyttää Kirkonkellarin Rauman luonnosta inspiroituneella grafiikalla heinäkuun ajaksi. Roström ammentaa erityisesti lapsuutensa maalaismaisemista Unajassa.
Tommi-Wihtori Roströmin teos Pellonpiennar

Osa Roströmin teoksesta Pellonpiennar

Lapsuuden kauniit raumalaismaisemat esillä Kirkonkellarissa

Heinäkuun alussa avautuva näyttely täyttää Kirkonkellarin 20-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävän graafikon Tommi-Wihtori Roströmin teoksilla. Unajasta kotoisin oleva taiteilija asuu edelleen Raumalla, tosin asuinpaikka on muuttunut maalta keskustaan.

−Metsät, suot ja järvet sekä peltomaisema ovat inspiroineet kuvataiteilijoita vuosisatoja, ja halusin tuoda ja luoda oman näkemykseni tähän jatkumoon.

Näyttely rakentuukin suomalaista ja erityisesti raumalaista maisemaa kuvaavien maisemateosten ympärille.

−Olen kuvittanut lapsuuteni maisemia. Teoksissa näkyy esimerkiksi Unajan maalaismaisema, sellaisena kun sen muistan lapsuusvuosilta.

Teosten elementit ja tunnelmat vievät tarinaa menneeseen aikaan ja kertovat Roströmin kiinnostuksesta kuva- ja rakennustaiteen historiaan. Taitelija yhdistää useita grafiikan menetelmiä. Uusimpiin töihin on tullut mukaan myös kolmiulotteisuutta – puurakenteet, käsityöperinne, maalaus ja kollaasimaisuus muodostavat olennaisen osan teosta.

Tommi-Wihtori Roström on raumalaissyntyinen graafikko, ja työskentelee  Vanhassa Raumassa.

−Pyrin kuvapinnassa hetkellisyyden vaikutelmaan ja luonnosmaisuuteen. On tärkeää, että kuvassa säilyy tietty hetki.

−Lapsuuden maisemat ovat muistumia kauniista lapsuuden hetkistä. Maisemateoksissani näkyy, kuinka ennen kaikki oli paremmin, Roström kertoo pilke silmäkulmassa.

Kansallisromantiikan henkeä kierrättäen: Vanhat ikkunalistat saavat teoksissa uuden elämän

Roströmin teokset viittaavat suomalaiseen perinteeseen muutenkin kuin aiheiden puolesta.

− Koristeelliset puuleikkaukset ja luonnosta ammennettu värimaailma loivat raamit useiden Suomen taiteen kultakauden mestarien teoksille. Teosteni kehysten ornamentit ja ajatus kehyksestä osana taideteosta henkivät näitä kansallisromantiikan ihanteita.

Roström on toteuttanut kehykset ajanmukaisesti eli kierrättäen. Kehysten materiaalina on kierrätetty puutavara. Esimerkiksi teoksen "Navigare – Kohti" kehykset ovat verholistaa.

−Keräilen antiikkia ja vanhaa tavaraa. Rikkinäiset tuolinosat ja ikkunalistat saavat uuden elämän teoksissani. Teoksen rakentaminen on hauskin osa työprosessiani. Teen kehyksen yleensä ensin ja kuva syntyy siihen. Kehysten suomalaiskansallinen ornamentiikka on grafiikkaa.

Roströmin luontoaiheiset teokset henkivät kansallisromantiikkaa kehystä myöden. Kehykset on valmistettu nykyajan hengessä, kierrättäen. Kuvassa teos "Kansallismaisemaa IV".

Taival mereltä maan kamaralle

Kymmenen vuoden ajan urastaan Roström on tehnyt meriaiheisia teoksia. Siksi 20-vuotisjuhlanäyttelyssä on esillä myös merimaisemia ja merellisiä aiheita.

−Vuosia kestäneen merellisen kauden jälkeen oli aika palata maan kamaralle, äärettömyydestä lähemmäs omaa elämänpiiriä ja ympäröivää maisemaa. Halusin kuvittaa omat muistoni ja luontokokemukseni, jotka ovat lapsuudesta asti merkinneet paljon.

Näyttelyn aukioloajat ja taiteilijatapaamiset

Tommi-Wihtori Roströmin 20-vuotistaitelijajuhlanäyttely Taival Kirkonkellarissa, Luostarikatu 1, Pyhän Ristin kirkon pihassa. Näyttelyyn on vapaa pääsy. Aukioloaikana paikalla on näyttelynvalvoja, joka tarvittaessa kertoo näyttelystä.

Näyttely on avoinna heinäkuun ajan (1.-31.7.2018)

maanantaista perjantaihin klo 10-17,
lauantaisin klo 11-15 ja
sunnuntaisin klo 10-16.

Suomen kuvataiteen päivänä 10. heinäkuuta näyttely on auki klo 10-18.

Taiteilijatapaamiset

Tommi-Wihtori Roström on paikalla ja esittelee näyttelynsä:
Maanantaina 1.7. klo 10-12
Keskiviikkona 10.7. klo 15-18 (Suomen kuvataiteen päivä)
Keskiviikkona 31.7. klo 10-12 ja 15-17 (viimeinen mahdollisuus!)

2019-06-06 15:40:00.0