Syysjuhlassa tekemistä koko perheelle ja diakoniatyön 140-vuotisjuhlintaa

Rauman seurakunnan syyskausi käynnistyy perinteisellä syyskauden avauksella Pyhän Ristin kirkossa ja kirkon ympäristössä. Ohjelmassa on messu, diakonian juhlaluento sekä koko perheen tapahtuma.
Vaahteranlehti

Syysjuhla alkaa messulla Pyhän Ristin kirkossa klo 10. Messun jälkeen klo 11.30-12.45 juodaan kirkkokahvit ja lounaaksi voi nauttia Kodisjoen Marttojen valmistamaa lapskoussia seurakuntatalolla.

Auttamista ja rinnalla kulkemista – diakonia Raumalla 140 vuotta

Jo aamun messussa saattaa vilahtaa historiallisia diakoniatyön hahmoja, jotka ovat saapuneet juhlistamaan 140-vuotista diakoniatyötä. Rauman ensimmäinen diakonissa Cecilia Blomqvist tuli Raumalle töihin vuonna 1879. Blomqvist (1845-1910) on diakoniatyön uranuurtaja, joka työskenteli pääasiassa varattomien sairaiden parissa sekä myöhemmin urallaan muun muassa Oriveden leprasairaalan johtajana. Diakoniatyöhön pääsee perehtymään juhlaluennolla seurakuntatalolla (Luostarinkatu 1) klo 13 alkaen. Luennon "Diakonian alku eli ketä Rauman seurakunta auttoi taloudellisesti vapaudenajalla" pitää dosentti Esko M. Laine.

Seurakuntatalolla voi tutustua myös diakoniatyön historiaa esittelevään näyttelyyn. Näyttelyssä on esillä diakoniatyön esineistöä, mm. sairaanhoidon välineistöä, sunnuntaina Cecilia-salissa klo 11.30-14.

Herkuttele letuilla, pompi trampalla ja hae oma suojelusenkelisi koko perheen tapahtumassa

Sunnuntaina kolmesta lähtien luvassa on tekemistä kaikenikäisille lapsille – letunpaistoa, leikkimistä ja liikkumista. Taaperoille ja pienille lapsille on oma peuhupaikka, jossa on pieniä liukumäkiä, trampoliini ja pallomeri. Kasvomaalaukseen saavat osallistua niin pienet kuin isommatkin. Isommille lapsille järjestetään liikuntarasteja liikunta-agentin johdolla. Ja kaikki pääsevät herkuttelemaan letuilla!

Perhepäivän tapahtuma alkaa kirkonmäellä kello 15. Sateen sattuessa ollaan osittain sisätiloissa, mutta kannattaa varautua sadevarustein.

Heijastinpensaasta voit hakea enkeliheijastimen itsellesi tai jollekin tuntemallesi loistotyypille. Enkeliheijastimia ripustamassa oppilaitospastori Milla Voudinlehto. Heijastinpensas löytyy kirkon vierestä. Voit jakaa kuvan sinusta ja heijasimestasi tunnisteella #loistotyyppi.

Renessanssimusiikin helmiä

Illalla Pyhän Ristin kirkossa soi konsertti ”La Monica – renessanssin helmi” klo 18. Luvassa on upeita renessanssimusiikin säveliä. Konsertissa ohjelmamaksu 10 euroa.

Rauman ensimmäinen diakonissa Cecilia Blomqvist tuli Raumalle töihin vuonna 1879. Sunnuntaina juhlistetaan myös 140-vuotiasta diakoniatyötä Raumalla ja juhlassa voi nähdä myös historiallisia hahmoja. Kuva: Rauman museo.

2019-09-13 12:00:00.0