Pyhän Franciscuksen päivät Raumalla 5.-6.10.2019

Rauman seurakunta järjestää yhteistyössä katolisten fransiskaanimaallikoiden ja -ystävien kanssa pyhän Franciscuksen päivät Raumalla.
Pyhä Franciscus syksy 2_vaaka_suuri_L.jpg

Ekumeenisissa yhteyksissä katolisten ja luterilaisten välillä nousi esiin ajatus viettää Pyhän Franciscuksen juhlaa Raumalla. Yksi merkittävä syy tähän on se, että  fransiskaanien perintö vaikuttaa edelleen Raumalla. Fransiskaaniluostarin kirkko on säilynyt läpi vuosisatojen lähes sellaisenaan. Reformaation jälkeenkin Franciscuksen, eli raumalaisittain Franssin, perintö on elänyt ja elää seudun hengellisyydessä.

Esimerkkejä fransiskaanisesta perinnöstä on historian varrelta paljon. Viimeajoista voimme mainita mm. 70- luvulla Pyhän Ristin kirkon eteen pystytetty  Franciscuksen patsas, jonka juurelle Franciscus-kilta laskee kukat pyhän Franciscuksen päivänä 4.10.

1980-luvulla Fransiskaanimunkit vierailivat Raumalla ja lahjoittivat San Damianon ristin Pyhän Ristin kirkkoon. He vierailivat myöhemminkin Raumalla ja innostivat monia raumalaisia tutustumaan syvemmin fransiskaaniseen elämäntapaan ja pyhän Franciscuksen perintöön. Tämän seurausta on mm. kirkon edessä oleva Pax et Bonum -tervehdys.

Vuonna 2017 Raumalla saarnasi ensimmäisen kertaa reformaation jälkeen fransiskaanimunkki. Seuraavana vuonna Raumalla juhlittiin Suomen fransiskaanimaallikoiden (OFS) -yhteisön 70-vuotisjuhlaa.

Vieraana Raumalla fransiskaanimunkki isä Emanuele Rimoli

Pyhän Franciscuksen päiviin kuuluu tänä vuonna erityisesti juhlaluento, ekumeeninen ja musiikillinen iltarukous, eli vesper. Mukana on ekumeenisia vieraita Suomesta ja Italiasta.

Lauantaina 5.10. dosentti Pauli Annala pitää luennon aiheesta ”Varhaisten fransiskaanien elämänmuoto”. Annala on tunnettu teologian tohtori ja Helsingin opettanut yliopistossa yli 35 vuotta. Luennon yhteydessä on paneelikeskustelu aiheesta. Luento klo 17.30 Pyhän Ristin kirkossa. Lauantai-illan päättää musiikillinen iltarukous, vesper, kirkossa klo 19.15 alkaen.

Sunnuntaina 6.10. Pyhän Ristin kirkossa vietetään luterilainen messu, jossa saarnaa fransiskaanimunkki Emanuele Rimoli OFM Conv. Messu alkaa klo 10 ja messun jälkeen nautitaan kirkkokahvit. Puolelta päivin klo 12.30 isä Rimoli toimittaa katolisen messun, jonka jälkeen on tarjolla keittolounas (10€) sekä yhteinen juhla.

Tapahtumiin on vapaa pääsy. Tervetuloa mukaan!
Lue lisää ja tutustu Franciscus-päivien ohjelmaan.

2019-10-02 11:15:00.0