Tuunaa pienokaiselle oma persoonallinen kastekynttilä!

Rauman seurakunnassa järjestetään ensimmäistä kertaa kastekynttilän tuunausilta lastaan odottaville, pienen lapsen vanhemmille ja kummeille. Illan aikana tuunataan persoonallinen kastekynttilä pienen ensimmäistä juhlaa varten, sekä kuullaan kasteesta, nimen valinnasta ja pikkulapsiajan arjen vertaistuesta.
20190926_094637_L.jpg

Tervetuloa koristelemaan kastekynttilää!

Keski-Euroopasta rantautuu nyt uusi trendi Raumalle, nimittäin kastekynttilän koristelu! Rauman seurakunnan kappalainen Riitta Granroth on tutustunut kastekynttilän koristeluun asuessaan Ranskassa.

- Raumallakin olen jo nähnyt yhden itse tuunatun kastekynttilän kun erään kansainvälisen perheen isoäiti oli koristellut kauniin kynttilän lapsenlapsensa kastetta varten, kertoo Riitta. Kastekynttilän koristeluperinne on vahva myös Saksassa.

- Itse tehty kynttilä on persoonallinen. Se sytytetään palamaan vauvan kastejuhlassa. Kynttilää voi polttaa myös kastejuhlan vuosipäivinä ja jotkut sytyttävät kastekynttilän myös lapsen rippijuhlassa, kertoo Riitta.

Materiaalit talon puolesta

Kynttiläntuunaus ei vaadi erityistaitoja, vaan se onnistuu varmasti jokaiselta.

-Ei kannata epäillä etteikö osaisi tehdä koristelua, kun pappikin osaa, nauraa Riitta.

Koristelumateriaalina voi käyttää tarroja, nauhoja, maalia, paperia tai vahaa. Tuunausmateriaalit ja kynttilät löytyvät paikan päältä. Tilaisuudessa jutellaan myös kastejuhlasta ja kummien valinnasta sekä vauva-arjen vertaistuesta. Kuapplassa (Jokiranta 5) 15.10. klo 18-19.15 järjestettävä tapahtuma on osa perheneuvolan perhevalmennusta. Tarjolla on pientä iltapalaa, joten ennakkoilmoittautumista toivotaan viimeistään sunnuntaina 13.10. Ilmoittautua voi Rauman seurakunnan verkkosivuilla. Mukaan voi tulla lastaan odottavien tai pikkulasten vanhempien lisäksi kummit. Samalla voi tutustua myös Kuopplan juhlatilaan, joka on oivallinen kastejuhlien pitopaikka.

Tiesitkö tämän kastekynttilän symboliikasta?

Kastekynttilän symboliikkaa ovat muun muassa kyyhkynen, joka symboloi pyhää henkeä. Pyhä henki laskeutuu kyyhkysen muodossa ja pyhittää maljassa olevan kasteveden. Lehvä on elämän, ikuisuuden ja uudestisyntymisen symboli. Yhteen liitetyt kädet symboloivat rukousta. Kastekynttilöissä käytetään myös paljon uskon, toivon ja rakkauden symboleita eli ristiä, ankkuria ja sydäntä.

Tervetuloa mukaan tuunaamaan!

Persoonallinen kastekynttilä pikkuiselle -ilta Kuopplassa (Jokiranta 5)

tiistaina 15.10. klo 18. Ilmoittaudu tästä.

2019-10-12 21:37:00.0