Rukousviikko huipentuu Raumalla ekumeeniseen kirkkovaellukseen

Kristittyjen yhteistä rukousviikkoaLinkki avautuu uudessa välilehdessä vietetään vuosittain kaikkialla maailmassa 18.-25.1. Sitä on vietetty jo yli sata vuotta. Tänä vuonna rukousviikon teemana on vieraanvaraisuus.
Värikäs maapallo, jonka päällä kynttilöitä ja risti.

Vieraanvaraisuus on yhteistä kaikille kristityille. Pyhän Kolminaisuuden sisäinen rakkaus on ohjaamassa ja velvoittamassa myös kaikkia kristittyjä rakastamaan lähimmäistä – riippumatta ihmisen taustasta.

Raumalla toteutetaan jälleen perinteeksi muodostunut ekumeeninen kirkkovaellusLinkki avautuu uudessa välilehdessä perjantaina 24.1. klo 18 alkaen Avainseurakunnasta. Vaellusreitti kulkee AvainseurakunnanLinkki avautuu uudessa välilehdessä, AdventtiseurakunnanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Ortodoksisen rukoushuoneen kautta Pyhän Ristin kirkkoon. Jokaisessa etapissa viivytään hetki rukouksessa seurakunnalle ominaiseen tapaan ja jatketaan matkaa. Pyhän Ristin kirkossa pidettävän rukoushetken päätteeksi juodaan kirkkokahvit Seurakuntatalolla n. klo 20.

Piispa Teemu Laajasalo tapasi paavi Franciscuksen Vatikaanissa

Osana rukousviikkoa Helsingin piispa Teemu Laajasalon johtama valtuuskunta tapasi paavi Franciscuksen yksityisvastaanotolla Vatikaanissa 17.1.2020. Vierailu Roomassa on perinne jo vuodesta 1985. Ekumeenisella rukousviikolla matkan ohjelmaan kuuluvat ekumeeniset jumalanpalvelukset, tutustuminen katolisen kirkon toimintaan ja paavin yksityisvastaanotto.

Puheessaan paaville piispa Laajasalo viittasi paavin jouluyön messun saarnaan.

”Joulusaarnassaan paavi antoi rakkauden ja laupeuden vaatimuksille yksinkertaisen ohjeen: Let us begin with ourselves”, piispa Laajasalo sanoi.

Paavin ohje – aloittakaamme itsestämme – sai piispa Laajasalon puheessaan ottamaan kantaa kärjistyneeseen yhteiskunnalliseen ilmapiiriin ja jyrkän jakautumisen kulttuuriin.

”Vastakkainasettelu voimistuu, kovat sanat ja keskinäinen ymmärtämättömyys lisääntyy. Riitaisuus ja pahantahtoisuuden ylevöittäminen leimaavat aikaamme. Halu ymmärtää toista ihmistä on muuttunut haluksi ymmärtää toinen ihminen väärin. Ihmistä ei rakasteta ihmisyyden itsensä perusteella vaan samanmielisyyden perusteella. Let us begin with ourselves on tällä alkaneella vuosikymmenellä entistä tärkeämpi ja entistä osuvampi ohje sovintoon ja rauhaan”, piispa Laajasalo kertoi.

Laajasalon mukaan hyvän tekeminen ensin toiselle auttaa hajottamisen sijasta rakentamaan.

Piispa Laajasalo puhui paaville ja otti kantaa ”riitaisaan aikaamme”Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Piispa Teemu Laajasalo tapaa paavin VatikaanissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-01-20 11:30:00.0