Paasto on alkanut: Paastonajan teemailloissa tutustaan paastoon eri näkökulmista

Pääsiäistä edeltävä paasto on alkanut laskiaistiistaita seuraavana tuhkakeskiviikkona 26.2. ja kestää pääsiäiseen saakka. Raumalla paaston teemoihin voi tutustua esimerkiksi paastoa käsittelevissä teemailloissa.

Piikikkäitä oksia

Paastonajan teemaillat

Miksi paastoa vietetään? Miksi maailmassa on pahuutta? Miksi Jumala sallii kärsimyksen? Tule kuuntelemaan ja jakamaan kokemuksia aiheista, joihin jo raamatunajan ihmiset etsivät vastauksia.

1.3. klo 17 Paasto? - terveysintoilua vai hengellistä harjoitusta?
Mukana Rauman seurakunnan pappi Taneli Ala-Opas ja ortodoksimaallikko Rauman ortodoksisen seurakunnan Tiistaiseurasta.

15.3. klo 17 Pahuuden monet kasvot
Mukana Rauman seurakunnan pappi Riitta Granroth ja papiksi opiskeleva poliisi.

29.3. Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunut saat?  - kun sairaus koskettaa
Mukana Rauman seurakunnan pappi Ulla Vuori ja kokemusasiantuntija.

Paastonajan teemaillat järjestetään Nuortentalolla (Hallikatu 12, Rauma) sunnuntaisin klo 17-19. Keskustelun päätteeksi on pientä tarjoilua. Teemailtoihin on vapaa pääsy.

Ekopaasto-kampanja kiinnittää huomiota vaatteiden vastuulliseen käyttöön

Valtakunnallinen Ekopaasto-kampanja Linkki avautuu uudessa välilehdessäkäynnistyy tänä vuonna jo yhdeksättä kertaa. Tuhkakeskiviikkona 26.2. alkava ja pääsiäiseen (11.4.) päättyvä kampanja on tällä kertaa vaatteiden vastuullisen käytön asialla. Kampanja kiinnittää huomiota suomalaisten kulutustottumuksiin, vaatteiden kierrättämiseen ja tuunaamiseen.

Kampanjalla kannustetaan mm. seurakunnat mukaan järjestämään Ekopaaston hengessä vaatteiden vaihtotapahtumia. Muun muassa Helsingissä keskuskirjasto Oodissa on Ekopaasto-tapahtuma 9. maaliskuuta kello 17 alkaen.

Ekopaasto-kampanjan verkkosivuilla omia näkemyksiään vaatteista, vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä kertovat Mieskuoro Semmareiden kakkosbasso Markus Kinnunen, vastuullisen vaateteollisuuden kouluttaja Anniina Nurmi sekä nuori Pyry Hämäläinen, joka on suunnitellut oman vaatemalliston.

Lisätiedot: ekopaasto.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

@ekopaasto #ekopaasto

Luterilainen paastoperinne

Paasto on vanha kristillinen käytäntö, joka tunnetaan myös monissa muissa uskonnoissa. Kristilliset paastonajat edeltävät juhla-aikoja, kuten pääsiäistä ja joulua.

Kristillinen paasto muistuttaa siitä, kuinka Jeesus valmistautui jumalalliseen tehtäväänsä rukoilemalla ja paastoamalla ruuasta.

Hengen johdattamana hän kulki autiomaassa neljäkymmentä päivää ja Paholainen kiusasi häntä. Hän ei syönyt noina päivinä mitään, ja kun tämä aika oli kulunut, hänen tuli nälkä. (Luuk. 4:1-2)

2020-02-28 14:15:00.0