Kirkonkellot soivat Raumalla perjantaina klo 10.55 talvisodan päättymisen 80-vuotispäivänä rauhan tulon merkiksi

Kellotorni_some.jpg

Kirkonkelloja soitetaan ympäri maata perjantaina 13. maaliskuuta talvisodan päättymisen 80-vuotispäivänä klo 10.55 rauhan tulon merkiksi. Kellot soivat myös Raumalla kello 10.55 Pyhän Ristin, Lapin ja Kodisjoen kirkoissa.

Emeritusarkkipiispa luennoi talvisodan hengestä tiistaina

Emeritusarkkipiispa Jukka Paarma saapuu Raumalle ja luennoi aiheesta "Talvisodan henki. Mitä se oli ja mitä se olisi tämän päivän Suomessa?" tiistaina 10.3.2020 klo 10. Luento järjestetään

Rauman seurakunnan leirikeskuksessa Meriristissä, Varhontie 14.  Luento on osa maksutonta Kymppiluokka-luentokokonaisuutta. Ennen luentoa on kahvitarjoilu klo 9.30, tilaisuus alkaa klo 10, ja tilaisuuden jälkeen on mahdollisuus syödä keittolounasta klo 11.30.

Luentotilaisuuteen on vapaa pääsy.

Talvisodan päättymisen muistotilaisuudessa syttyy 105 kynttilää

Rauman Vanhalla hautausmaalla syttyy perjantai-iltana 105 kynttilää, yksi kynttilä jokaiselle talvisodan päivälle. Rauman seudun reserviläiset ry:n järjestämässä 13.3. klo 17 alkavassa muistotilaisuudessa on ohjelmassa muun muassa seppeleenlasku sekä Matti Pursiheimon pitämä puhe. Trumpettikvartetti soittaa.

Talvisodan päättymishartaus Lapin kirkossa lauantaina

Lauantaina 14. maaliskuuta kello 12.30 Lapin kirkossa järjestetään hartaushetki 13.3.1940 päättyneen talvisodan 80-vuotismuistolle. Mukana on Veteraanikuoro Isku.

Tiesitkö tämän talvisodasta Raumalla?

Talvisodan aikana Raumaa pommitettiin useaan otteeseen. Kohteina olivat erityisesti teollisuuskohteet sekä satama. Rauman pommituksissa kuoli neljä ihmistä. Talvisodan aikana rintamalla sai surmansa 118 Raumalta tai Rauman maalaiskunnasta kotoisin olevaa miestä.

Raumalla oli sodan aikana myös sotateollisuutta, koska vuonna 1937 Raumalle oli perustettu ammustehdas. Talvisodan aikana Lönnström-yhtiöiden omistama Oy Ammuksen tehdasrakennus naamioitiin valkaisemalla seinät sekä pystyttämällä katolle ja seinustoille kuusia niin, että matalaa rakennusta metsäisellä alueella olisi mahdollisimman vaikea havaita lentokoneesta.

Lähteet: Länsi-Suomi -lehti, Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseo.

2020-03-09 15:30:00.0