Koronavirukseen varautuminen: Osa seurakunnan toiminnasta jää tauolle Raumalla

Rauman seurakunnan varautumisryhmä on tänään linjannut kirkkoherran johdolla Rauman seurakunnan toimenpiteitä.

Yhteisen hyvän edistämiseksi ja epidemian hidastamiseksi seuraavat toimenpiteet otetaan käyttöön Rauman seurakunnassa 13.3.2020 alkaen.

• Jumalanpalvelukset järjestetään normaalisti, mutta sanajumalanpalveluksina. Ehtoollista ei järjestetä. Pyhän Ristin kirkon jumalanpalveluksen voi kuunnella Radio Ramonasta sunnuntaisin klo 10. Lämpimästi suosittelemme osallistumaan jumalanpalvelukseen radion välityksellä. Pyhän Ristin kirkon jumalanpalveluksen jälkeen järjestettävät kirkkokahvit jäävät tauolle 15.3.2020. Lapin yhteistä lounasta sunnuntain jumalanpalveluksen yhteydessä ei järjestetä. Lapin kirkossa on sanajumalanpalvelus sunnuntaisin klo 13.

• Kirkolliset toimitukset (kasteet, häät ja hautajaiset) toteutetaan toistaiseksi normaaliin tapaan.

• Isot tapahtumat kuten konsertit ja 10-vuotiaiden juhla Kymppisynttärit peruutetaan ja järjestetään mahdollisuuksien mukaan myöhemmin.

• Seurakunnan säännöllinen viikkotoiminta jää tauolle 13.3.2020 alkaen ainakin 30. huhtikuuta saakka. Säännöllinen viikkotoiminta pitää sisällään muun muassa seuraavat tapahtumat: lasten ja perheiden kerhot, raamattupiirit, lähetyspiirit, seurakunnan kuorot, nuortenillat, koululaisten ryhmät, leirit ja retket, liikuntakerhot, Franciscus-talo ja talviuinti.

• Rippikoulujen kokoontumiset pyritään korvaamaan etätehtävillä huhtikuun loppuun saakka. Tästä tullaan tiedottamaan rippikoululaisia ja perheitä.

• Kotikäyntien sijaan yhteyttä pidetään puhelimitse.

− Seuraamme jatkuvasti tilanteen kehittymistä ja teemme tarvittavia toimenpiteitä. Tiedotamme toimenpiteistä verkkosivuilla ja facebook-sivullamme sekä twitterissä, kertoo Rauman seurakunnan kirkkoherra Henry Liivola.

− Tällaisella hetkellä huoli ja epävarmuus on läsnä elämässämme. Ympäristössämme tapahtuu suuria muutoksia. Kristityn etuoikeus on kuitenkin turvata Jumalaan, joka on horjumatta rinnalla ja on sama eilen, tänään ja ikuisesti.  Minulle nämä psalmin sanat antavat tukea ja tuovat päivittäistä energiaa:

"Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkää mitään pahaa, koska sinä olet minun kanssani. Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä”, kertoo Henry Liivola.

Seurakunnan työntekijöihin voi olla yhteyksissä mieltä painavissa asioissa sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Yhteystiedot löytyvät verkkosivuilta.

Pyhän Ristin kirkko on auki joka päivä, maanantaista lauantaihin klo 12−15 ja sunnuntaisin klo 10−13. Kirkossa voi poiketa hiljentymään ja rukoilemaan.

Kirkon keskusteluapu tukee

Kirkon keskusteluapu on jokaista varten. Keskusteluavun päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä.

Palvelevan puhelimen numerot ovat: 0400 22 11 80 suomeksi ja 0400 22 11 90 på svenska

Keskusteluapu on nimetöntä ja luottamuksellisesta. Kaikki keskustelukanavat löydät Kirkon keskusteluavun sivustoilta: https://kirkonkeskusteluapua.fi/

Fri Mar 13 12:58:00 EET 2020