Marian ilmestyspäivänä muistellaan Gabrielin ilmoitusta, syödään vohveleita ja kastetaan lapset

Keskellä paaston aikaa vietetään Jeesuksen äidin, Marian juhlapäivää. Marian ilmestyspäivänä muistellaan sitä, kuinka enkeli Gabriel kävi Marian luona ja ilmoitti Jeesuksen syntymästä.

Maarian ilmestys.jpg

1500-luvulta peräisin olevissa Rauman Pyhän Ristin kirkon kattomaalauksissa esiintyy Neitsyt Maria, tai kuten kattomaalauksiin on kirjoitettu, Neitsyt Maaria. Tässä kuvattuna Maarian ilmestys.

Lainaus Raamatusta: Luuk. 1:26-38 - Enkeli ilmoittaa Jeesuksen syntymän

26. Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan 27. neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. 28. Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: »Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!» 29. Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. 30. Mutta enkeli jatkoi: »Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. 31. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. 32. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. 33. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua.» 34. Maria kysyi enkeliltä: »Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon.» 35. Enkeli vastasi: »Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. 36. Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella – hän, jota on pidetty hedelmättömänä! 37. Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.» 38. Silloin Maria sanoi: »Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.» Niin enkeli lähti hänen luotaan.

Katolisessa kirkossa Neitsyt Marialla on hyvin tärkeä asema. Pyhimyskalenterissa, jossa on tuhansia nimiä, Neitsyt Maria on arvostetuin pyhimys. Valkoinen lilja symboloi usein viattomuutta. Se on Neitsyt Marian symboli.

Tiesitkö? EU:n sininen lippu on saanut värinsä Neitsyt Marian sinisen viitan mukaan. Lipun tähtikehä kuvastaa Marian sädekehää.

Saamelaisten keskuudessa on Marian ilmestyspäivä ollut satoja vuosia tärkeä juhlapäivä, jolloin ennen muinoin kokoonnuttiin Enontekiön Hetan kirkkoon kastamaan lapset ja käymään ripillä.

Ruotsissa on oma erikoinen Marian ilmestyspäivään liittyvä perinne: vohvelipäivä eli vaffeldagen. Perinteellä on ainakin yksi selitys. Neitsyt Marian nimitys ruotsiksi on Vår fru ja juhlapäivän nimi vårfrudagen, josta ajan saatossa on muotoutunut vaffeldagen

Jeesuksen syntymä. Maarian takaa kurkistaa sympaattisen näköinen lehmä.

Apostolit Neitsyt Maarian tyhjällä haudalla ja Maarian vastaanotto taiwaasta.

Kuuntele Marian ilmestyspäivän tarina ja kurkista samalla Pyhän Ristin kirkkoon pääsiäisvideon kautta! Tässä linkki Marianpäivästä kertovaan videoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2020-03-20 18:45:00.0