Kirkonkellarin kesänäyttelyn ovet auki heinäkuussa

Pyhän Ristin kirkon vieressä sijaitsevassa Kirkonkellarissa on esillä Hannu Raevuoren valokuvia heinäkuun ajan. Näyttelyn nimi on Kuka kantaisi kolhiintuneen yli kylmänä virtaavan vuon.

Hannu Raevuoren valokuva vanhoista kengistä nojaa seinään Kirkonkellarissa.

Katoavaisuuden ja autioituvan maaseudun teemat

Raumalaiselle Hannu Raevuorelle taiteen tekeminen on tärkeä voimavara. Nykyään eläkkeellä oleva lukion erityisopettaja on ollut mukana monenlaisissa taideprojekteissa.

−Taide ja musiikki ovat olleet mukana nuoruudesta saakka.

−Vuonna 1978 tehty Jesse Bulletsin biisi löytyy YouTubesta. Täytyy sanoa, että korvat punottavat kun sitä kuuntelee, sanoituksen kappaleeseen tehnyt Raevuori myhäilee.

Hannu Raevuori Kirkonkellarin ovella taulu kädessään

Taideharrastus on vienyt Raevuoren Liite-ryhmän jäsenenä niin japanilaistaitelijan Shoji Shimamoton performanssiin Otanlahden rannalle kuin laulujen sanoitustyöhönkin. Vuonna 2000 Hannu Raevuorella oli yksityisnäyttely ”Mielentiloja” Rauman taidemuseon yläkerrassa. Hän kuvaa ja kirjoittaa lauluja säveltäjäkaverilleen edelleen aktiivisesti, tosin todennäköisesti ne jäävät tässä vaiheessa pöytälaatikkoon.

Raevuori on kiertänyt viime vuosien aikana valokuvaamassa Rauman lähiseuduilla ja lähikuntien alueilla autioituneita rakennuksia ja maisemia. Näiden tutkimusmatkojen löytöjä nähdään tämän kesän Kirkonkellarin näyttelyssäkin. Kuvissa on tiloja, joista ihminen on lähtenyt. Hannu Raevuori kertoo näyttelyn teemasta näin:

−Näyttelyn teema on ihmisen sielunmaisema nykyajassa, tyhjenevät tilat sekä mielentilat eriarvoistuvassa maailmassa.

Lounais-Suomen kirkkojen puukristuksia

Näyttelyssä autioituvat tilat toimivat vastinparina Lounais-Suomen kirkoissa kuvatuille puisille Kristus-hahmoille.

−Ristillä Kristus kokee epätoivon hetken ja lausuu kuuluisat sanat: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Melkein jokaisella ihmisellä on myös hylkäämisen ja yksinäisyyden tunteita, autiuden ja katkeamisen hetkiä. Ihmisen elämään liittyy katoavaisuus, mutta siinä on myös toivoa.

Raevuori näkee töissään myös lohtua ja valoa.

−Näyttelyn teemaan sopii Leonard Cohenin kappaleen Anthem säe ”There’s a crack in everything, a crack in everything, that’s how the light comes in” joka kuvaa sitä, että aina löytyy kohta tai halkeama, josta valoa ja toivoa tulee sisään, näyttelyn kuvaaja kertoo.

Aukioloajat ja taiteilijatapaamiset

Kirkonkellarin näyttely on auki arkisin klo 10-17. Näyttelyyn on vapaa pääsy. Näyttelyn tekijä Hannu Raevuori on paikalla kertomassa teoksista 1.7. klo 10-11 ja 7.7., 14. ja 28.7. klo 13-14.

Kirkonkellari sijaitsee Pyhän Ristin kirkon vieressä (Luostarinkatu 1).

Hannu Raevuoren teos jossa  seinällä roikkuu paita henkarissa

Hylättyjen talojen estetiikkaa Hannu Raevuoren kuvaamana.

2020-06-24 20:22:00.0