Koronarajoituksista tulee suosituksia 1.8.2020 alkaen

Koronarajoitusten muuttuessa suosituksiksi on Rauman seurakunnassa tehty muutoksia tilaisuuksien järjestämisiin, tilavaruksiin ja muihin käytäntöihin 1.8.2020 alkaen.

Jumalanpalveluksissa ja messuissa noudatetaan edelleen rajoituksia

Elokuussa Pyhän Ristin kirkossa järjestetään kaksi messua (9.8. ja 30.8.). Osallistujamäärärajoitukset ovat edelleen voimassa koska monet jumalanpalvelukseen osallistujat kuuluvat riskiryhmiin eli Pyhän Ristin kirkossa n.80-100 henkilöä ja Lapissa 50 henkilöä. Samaan perheeseen kuuluvat saavat istua vierekkäin.

Muutoin noudatetaan aiemmin annettuja ohjeita toistaiseksi. Tilannetta tarkastellaan seuraavan kerran elokuun puolivälissä ja tällöin ilmoitetaan myös konfirmaatiomessujen toteuttamisesta.

Kirkolliset toimitukset

Ehdoton ohje on, että kaikkiin tilaisuuksiin saa tulla vain terveenä, hengitystietulehduksissa ja flunssaisena ei saa osallistua mihinkään kirkossa järjestettävään tilaisuuteen.

Toimituskeskustelut voidaan käydä seurakunnan tiloissa tai kotikäynteinä, kunhan varmistetaan, että kaikki keskusteluun osallistujat eivät ole flunssaisia tai heillä ei ole hengitystieoireita.

Vihkimisissä ja avioliittoon siunaamisissa väkimäärärajoitus kirkoissa on suositus. Turvavälit eivät ole pakollisia, mutta tällä tavoin parhaiten suojellaan ihmisten terveyttä tässä epävarmassa tilanteessa.

Hautajaisissa ja siunaustilaisuuksissa aiemmin voimassaolleet osallistujamääräykset ovat nyt suosituksia, joista voidaan joustaa, mutta tiedostaen, että siunaustilaisuuksiin osallistuu usein ihmisiä, jotka ovat koronan suhteen riskiryhmäläisiä. Pappi voi osallistua muistotilaisuuteen seurakunnan tilassa ja harkintansa mukaan muussa tilassa, niin kuin toimituskeskustelussa sovitaan.

Seurakunnasta suositellaan kirkkokasteita ja kasteita seurakunnan tiloissa. Kotikasteet ovat myös mahdollisia. Kotikasteissa ja kastejuhlissa kirkossa/seurakunnan tiloissa järjestetyn kasteen jälkeen edellytetään noudatettavan hyvää käsihygieniaa ja vältettävän kaikenlaista fyysistä lähikontaktia.

Seurakunnan tilat:

Kaikki seurakunnan tilat ovat vuokrattavissa/käytettävissä 1.8.2020 alkaen. Yleisiä kaikille avoimia saunavuoroja ei järjestetä elokuussa seurakunnan saunoissa.

Kirkkoherranvirasto palvelee puhelimitse ja sähköpostitse

Seurakunnan kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto palvelee puhelimitse elokuussa klo 9-14, tiistaina ovet ovat auki klo 9-14.

Thu Jul 16 12:43:42 EEST 2020