Kirkastussunnuntaina juhlitaan Kristuksen kirkastumista

Kirkastussunnuntai on Kristuksen kirkastumisen päivä. Kirkastussunnuntain sisältönä on kertomus Jeesuksesta vuorella opetuslastensa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa. Jeesus muuttui opetuslastensa edessä loistavan kirkkaaksi ja silloin he saivat omin silmin nähdä hänen jumalallisen suuruutensa ja kuulla Jumalan äänen: ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä.” Jumalan kirkkaus tulee ilmi kaikkensa uhraavassa rakkaudessa. Vuorella apostoleille ilmestyivät kirkastetun Kristuksen lisäksi Mooses ja Elia, Vanhan testamentin lain ja profeettojen edustajat. Kirkastussunnuntain liturginen väri on valkoinen, joka on ilon ja toivon väri.

Rauman Pyhän Ristin kirkon kuoriosan ikkunan lasimaalauksen aiheena on Kristuksen kirkastus Tabor-vuorella. Lasimaalaus on valmistettu Berliinissä. Sen on lahjoittanut kirkkoon vuonna 1891 kunnallisneuvos J. W. Söderlund.

Raamatusta kirkastussunnuntain tekstit löytyvät Matteuksen evankeliumista (Matt. 17:1–8)Linkki avautuu uudessa välilehdessä, Markuksen evankeliumista (Mark. 9:2-8)Linkki avautuu uudessa välilehdessä sekä Luukkaan evankeliumista (Luuk. 9:28-36)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vuorella Kristus kirkastui
kuin päivä paistavaksi.