Päiväriparilla ryhmäydyttiin odotuksia paremmin

Nuorten käsiä ringissä.

Kuvakollaasi, nuorten laulukirjaoja, leiriläisiä ja opetusta.

Narvilla järjestettiin M9 -rippileiri päiväleirinä koronarajoitusten ollessa vielä voimassa. Leiriä luotsasivat eteenpäin eri paikkoihin ja tiukan aikataulun mukaan seurakuntapastori Taneli Ala-Opas, kesäteologi Jonna Ala-Paavola ja nuorisotyönohjaaja Anniina Juuti-Impola.

−Tällaiset leirit olisivat hyvä vaihtoehto jatkossakin joillekin leiriläisille. Tosi positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan, toteaa Anniina kysyttäessä miltä päiväleirit tuntuivat.

−Haluttiin luoda nuorille mahdollisimman leirimäinen tunnelma. Päiväleirillä tauot jäivät lyhyemmiksi ja aikataulu oli ajoittain tiukka, jotta pystyttiin käymään läpi kaikki asiat, jotka opetukseen kuuluu. Koko päiväleirin ohjelma oli  hyvin kaavailtu ja pohja leirimäiselle, mutta kuitenkin hygieniasäännöt huomioon ottavalle leirille oli hyvin suunniteltu rippikouluista vastaavan kappalaisen Valtteri Virran toimesta, kertoo Taneli päiväleirin järjestämisestä poikkeusoloissa.

Mukana leirillä oli kuusi isosta, joista mm. Luukaksella oli takana jo useita leirejä. Isosten ajatukset poikkeuksellisesta koronakesän riparista olivat myönteisiä.

−Ensireaktio oli sekava. Vähän sellainen olo, että tuleeko tästä mitään, kertoo Milla ajatuksistaan.

Kaikki isoset komppaavat ja toteavat, että ryhmäytyminen tuntui isolta haasteelta, kun välillä pääsi kotiin. Tällä rippileirillä kuljettiin eri paikoissa ympäri Raumaa ja päivät saattoivat olla välillä pitkiäkin. Yöksi kuitenkin käytiin nukkumaan omaan sänkyyn.

−Jännitti leiriläisten puolesta, että ne ei saa kokonaista leirikokemusta, mutta tosi hyvin saatiin tämä muovattua samanlaiseksi kuin mitä se niin sanottu oikea leirikin olisi ollut, Eeva mietti kootessaan koko leirin tunnelmia isosten kanssa.

−Erittäin epäilevät fiilikset keskiviikkona, kun lähettiin Meriristiin, mutta kun oltiin siellä, niin kyllähän tämä vois ihan normaalistikin näin toimia, jos porukka ei vaikka halua olla leirillä, totesi isosena useita kertoja ollut Luukas.

Isoset ovat yhtä mieltä siitä, että päiväleiri oli hyvin suunniteltu ja aikataulutettu. Ryhmäytymisestäkin oli turha murehtia, sillä isosten mielestä tämä ryhmä muovautui yhdeksi ihan samalla tavalla kuin tavallisellakin rippileirillä.

−Tärkeitä olivat leirielementit: saunottiin, käytiin uimassa ja syötiin hyvin. Ja tietysti syventyä uskon äärelle, josta nuoret ovat kasteessa tulleet osallisiksi, Taneli kertoi.

Kuvakollaasi: nuoret uimassa, nuorella kaulassa isot rukoushelmet, vierailulla kirkossa ja vapaa-ajan ohjelmaa.

Ennakkoluulot kääntyivät positiivisiksi

Anniina kävi haastattelemassa leiriläisten fiiliksiä viimeisenä leiripäivänä. Moni kertoi, että ennakkoluulot olivat korkealla – etenkin tiukka aikataulu kuulosti hankalalta. Kaikki olivat kuitenkin hyvissä ja jopa haikeissa tunnelmissa, kun päiväleiri lähestyi loppua.

−Leiri oli paljon parempi, mitä etukäteen luultiin, toteavat Teemu ja Oliver.

−Olis täällä ollu pidempään vielä, kertoo Maiju.

Koronapandemian takia voimaan tullut poikkeustila ei vaikuttanut erityisesti kaikkien nuorten elämään. Osa näki kavereita ja teki samoja asioita kuin ennenkin. Toisten elämässä korona-arki näyttäytyi kuitenkin esimerkiksi harrastusten tauoissa ja sillä, ettei kavereita nähnyt kuin videopuheluin. Anniina kertoo nuorten ottaneen koronarajoitukset hyvin vastaan.

Leiriläiset iloitsivat siitä, että päiväleirin aikana käytiin monessa eri paikassa. Järjestelyt toimivat leiriläisten mielestä hyvin. Myös Taneli oli ilmeisen tyytyväinen, että leiriläisiä tutustutettiin eri seurakunnan tiloihin, sillä kaikille ei ollut joka paikka tuttu.

−Aikaiset aamut ensin kauhistutti, mutta ei se niin paha kuitenkaan ollut, sanoo Brita.

−Kivaa kun ollaan oltu eri paikoissa. Ei ollu niin erilaista, vaikkei oltu yötä, Anna pohtii.

−Hyvä juttu on se, että saatiin järjestymään leirit ylipäätään, kun huonompikin tilanne olis voinut olla. Et ei oltais saatu järjestettyä ollenkaan, summaa isosena leirillä ollut Helmi.

Positiivinen kokemus oli myös öiden nukkuminen kotona, leiriläisten keskittyminen ei herpaantunut niin nopeasti koko yön valvomisten takia. Vaikka isoset miettivätkin, että välillä keskittyminen oli hankalaa juuri ennen kotiinlähtöä. Myös nuorisotyönohjaaja Anniina toteaa, että päiväleirillä myös itsellä on ollut enemmän virtaa, kun kotona sai kunnon yöunet.

−Leirin jälkeen ei ollut ihan märkä rätti -fiilis, nauraa Anniina.

Kuvakollaasi: hartaushetkiä, pihapelejä, yhteiskuvan ottoa ja ohjaajat maskin ja käsineiden kanssa.

2020-07-30 11:53:00.0