Kirkkoneuvosto ehdottaa veroprosentin maltillista korottamista seurakunnan toiminnan turvaamiseksi

Pyhän Ristin kirkko

Kirkkoneuvosto haluaa turvata seurakunnan toimintamahdollisuudet ja ehdottaa maltillista korotusta veroprosenttiin. Korotuksen myötä veroprosentti nousisi 0,15 prosenttiyksiköllä nykyisestä 1,25 prosentista 1,40 prosenttiin. Käytännössä tämä merkitsisi esimerkiksi 30 000 euroa vuodessa ansaitsevalle henkilölle noin 45 euron korotusta vuositasolla eli noin 3,80 euroa kuukaudessa. Rauman seurakunnan veroprosentti olisi korotuksenkin jälkeen valtakunnallista keskiarvoa alhaisempi. Edellisen kerran Rauman seurakunnan veroprosenttia on korotettu 30 vuotta sitten vuoden määräajaksi.

Rauman seurakunnan talous kärsii jäsenmäärän pienenemisestä ja sen lisäksi koronapandemian aiheuttamista vaikutuksista talouteen. Jäsenmäärää vähentävät nyt erityisesti alhainen kastettujen määrä sekä muuttoliike. Koronapandemian kerrannaisvaikutukset aiheuttavat seurakunnan talouteen tänä vuonna arviolta kolmen prosentin loven.

Seurakunta on jo aloittanut aktiiviset talouden sopeuttamistoimet. Seurakunnan henkilöstöä vähennetään luonnollisen poistuman kautta eli esimerkiksi eläkkeelle jäävän työntekijän tilalle ei pääsääntöisesti rekrytoida uutta työntekijää. Talouden sopeuttamistoimiin kuuluu myös tarpeettomista kiinteistöistä luopuminen.

Mittavat kiinteistöremontit rasittavat myös seurakunnan taloutta. Korjausvelka on Rauman kokoiselle seurakunnalle raskas. Tänä syksynä alkavan seurakunnan virastotalon remontin kustannusarvio on 6,6 miljoonaa euroa. Lähitulevaisuudessa alkaa myös muun muassa Meriristin monitoimikeskuksen ja Seurakuntatalon saneeraus.

Veroprosentin korotuksella turvattaisiin seurakunnan palvelutaso ja henkilöstön asema.

Kirkkovaltuusto käsittelee veroprosentin korottamisehdotusta kokouksessaan 15. lokakuuta 2020.

2020-09-10 12:50:00.0