Koronarajoitusten vaikutus Rauman seurakunnan toimintaan 31.5.-8.6.2021

Kokoontumisrajoitukset jatkuvat ja vaikuttavat Rauman seurakunnan toimintaan.

Pyhän Ristin kirkko

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen sallia aiempaa suuremmat (50 henkilöä) yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset Satakunnan kuntien alueella ajalla 26.5.–8.6.2021, mutta rajoitukset voivat kuitenkin vaihdella kunnan tautitilanteen mukaan. Rauma on koronaepidemian suhteen kiihtymistasolla, joten Satakunnan alueellinen tartuntatautien torjunnan työryhmä suosittelee, että kiihtymisvaiheen kunnissa kuten Raumalla noudatetaan enintään 20 henkilön kokoontumisrajoitusta yksityistilaisuuksissa.

Tässä tietoa kokoontumisrajoitusten vaikutuksista Rauman seurakunnan toimintaan 31.5.-8.6.2021:

Kirkkoherranvirasto

Kirkkoherranvirasto palvelee arkisin klo 9–15 puhelimitse ja sähköpostitse. Kirkkoherranvirasto on avoinna asiointia varten tiistaisin klo 9–15. Virastossa asioidessa suositellaan maskin käyttöä ja vähintään kahden metrin turvavälejä.

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelukseen Pyhän Ristin kirkossa ei voi osallistua läsnäoleva yleisö.  Jumalanpalvelukset radioidaan tavalliseen tapaan Radio Ramonassa sekä striimataan Rauman seurakunnan YouTube-kanavalleLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Livelähetykset löytyvät tämän sivun kautta: https://www.raumanseurakunta.fi/livelahetykset

Jumalanpalveluksia järjestetään myös Lapin kirkossa sekä kesän aikana Kodisjoen kirkossa sekä metsähartauksia eri Rauman kohteissa. Katso lisätietoja kesän jumalanpalveluksista ja hartauksista täältä: https://www.raumanseurakunta.fi/tapahtumat . Muutokset ovat mahdollisia kokoontumisrajoitusten vuoksi.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisia toimituksia (kaste, vihkiminen, hautaan siunaaminen) järjestetään etupäässä kirkoissa ja siunauskappeleissa. Kirkollisissa toimituksessa seurakunnan tiloissa tulee säilyttää turvaetäisyydet. Kun Raumalla koronaepidemia on kiihtymisvaiheessa, Työntekijät eivät osallistu kirkollisten toimitusten yhteydessä järjestettäviin yksityistilaisuuksiin kuten muistotilaisuudet ja kotikastejuhlat.

Tilojen käytön terveysturvallisuus

Seurakunnan tiloihin saa tulla vain täysin terveenä. Tiloissa tulee noudattaa kahden metrin turvavälejä. Tilaisuuksiin osallistuville ja tiloissa asioiville suositellaan kasvomaskin käyttöä.

Ryhmätoiminnan rajoituksia

Kesäkodin ja lomakodin yleistä saunavuoroa ei koronaturvallisuussyistä tänä kesänä järjestetä.

Perheille suunnatut kesäpäivät seurakunnan kesäkodilla Petäjäksessä järjestetään kokoontumisrajoitusten puitteissa. Lisää tietoa tapahtumista löytyy Rauman seurakunnan verkkosivujen tapahtumakalenterista https://www.raumanseurakunta.fi/tapahtumat

Tilojen vuokraus

Rauman seurakunta vuokraa tiloja yksityistilaisuuksiin. Yksityisjuhlissa tulee kuitenkin huomioida voimassa oleva suositus yksityistilaisuuksien kokoontumisrajoituksesta. Tällä hetkellä voimassa oleva suositus Raumalla on 10-20 henkilöä.

On suositeltavaa järjestää juhlat porrastetusti siten, että paikalla on samaan aikaan enintään voimassa olevan suosituksen mukainen henkilömäärä. Juhlan järjestäjää suositellaan pyytämään ilmoittautumiset / pitämään kirjaa vieraista ja kellonajoista mahdollisen tartunnanjäljityksen helpottamiseksi.

Lue lisää THL:n ohjeesta: Kesän juhlat lähestyvät – juhli koronaturvallisesti ja noudata alueellisia suosituksia.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tukea ja apua

Keskusteluapua on tarjolla. Päivystävä pappi vastaa puhelimeen joka päivä klo 9 – 20 numerossa 044 769 1301. Kirkon valtakunnallinen Palveleva puhelin on avoinna joka päivä kello 18-24 numerossa 0400221180. Lisätietoa mm. chattipalvelusta löytyy täältä: Kirkon keskusteluapu - evl.fi

Myös diakoniatyöntekijöiden kanssa voi keskustella luottamuksellisesti. Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme. Voit ottaa yhteyttä diakoniaan myös sähköpostitse rauman.diakonia@evl.fi. Vastaamme mahdollisimman pian. Voit myös ottaa yhteyttä seurakunnan perheneuvontaan.

Ruoka-apua jaetaan seuraavasti: Diakonian organisoima leivänjako maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 10-11 ja keskiviikkoisin 14-15 Haappusten kirkolla.

Rajoitusten voimassaolo

Nämä rajoitukset ovat voimassa 26.6.-8.6.2021. On mahdollista, että AVI saattaa tehdä uuden ratkaisun koskien rajoituksia jo annettujen rajoitusten voimassaoloaikana.

2021-05-28 17:47:00.0