Joulun ilo löytyy jouluseimestä. Osallistu seimihaasteeseen!

Rauman seurakunta haastaa raumalaisia tekemään ja jakamaan jouluseimiä! Minkälainen on sinun jouluseimesi? Onko se itse tehty asetelma, laulu, runo tai ehkä näytelmä?

Erilaisia seimiasetelmia

Rauman joulukaupunkihankkeesta inspiroituneena Rauman seurakunta haastaa kaikkia raumalaisia mukaan tekemään jouluseimiä. Voit tehdä omanlaisen toteutuksen – oman muotoisen ja näköisen. Jouluseimen voi toteuttaa myös vaikka koulussa, työpaikalla tai kavereiden tai harrastusporukan kesken!

Jouluseimi on vanha perinne, jonka fransiskaanimunkit ovat todennäköisesti tuoneet Raumalle jo keskiajalla. Jouluseimiä on siis nähty Raumalla jo satojen vuosien ajan. Tehdään yhdessä perinteestä näkyvä ja omanlainen!

Seimiperinteessä on kolme elementtiä. Seimi on:

Ajaton. Jouluseimi kertoo joulun ilosanomaa iloisella tavalla sukupolvesta toiseen.

Paikallinen. Jouluseimi tuo ajattoman sanoman johonkin konkreettiseen paikkaan liittyväksi. Millainen jouluseimen asetelma olisi esimerkiksi sinun kotonasi tai kotikadullasi?

Tunnistettava. Jouluseimen tunnistaa jostain raumalaiseksi jouluseimeksi, jossa myös ensimmäisen joulun tapahtumat ovat mukana.

Osallistu seimihaasteeseen, jaa oma jouluseimesi!

Minkälainen on sinun seimesi? Minkälainen jouluseimi syntyy koululuokassa tai työpaikalla, tai harrastusporukan kesken? Tee oma seimitoteutus, ota siitä kuva tai video ja jaa somessa tunnisteella #seimihaaste loppuvuoden 2021 aikana.

Osallistu Rauman seurakunnan seimikilpailuun lähettämällä kuva tai video meille 20.12.2021 mennessä osoitteeseen: kanerva.kuisma@evl.fi.

Jos seimi on nähtävillä ohikulkijoille esimerkiksi ikkunassa, vinkkaa siitä meille! Jos toivot valmista seimitoteutusta esimerkiksi toimitilan näyteikkunaan, lähetä viestiä raija.pajuniemi@evl.fi.

Tehdään yhdessä Raumasta hyväntuulinen joulukaupunki!

#seimihaaste #rauma #pitsikaupunginjoulu

Jouluseimiasetelma
Käsillätekijät-käsityöryhmä on tehnyt jouluseimen pääosin huovuttamalla.

Salme Jalosen jouluseimi pitsistä
Raumalaisen Salme Jalosen pitsinnypläystaidonnäyte: pitsinen seimiasetelma.

2021-10-21 11:49:05.0