Ajankohtaiset koronaohjeet seurakunnan tilaisuuksissa 22.11.-22.12.2021

Luminen maisema. Vanha kivikirkko ja puita.

Rauman seurakunnassa otetaan käyttöön koronapassi sisätiloissa järjestettävissä yli 50 hengen konserteissa ja muissa avoimissa yleisötilaisuuksissa. Henkilömäärärajoitus ei koske jumalanpalveluksia tai kirkollisia toimituksia ja näissä ei koronapassi ole käytössä. Tilaisuuksissa, joissa koronapassi on käytössä, ei ole henkilömäärärajoituksia. Alle 50 osallistujan tai ulkotiloissa järjestettäviä kokoontumisia koronapassi ei tällä hetkellä koske.

Osallistuja voi esittää Omakannasta saatavan koronapassin joko paperitulosteena tai mobiililaitteestaan.

Seuraamme aluehallintoviraston ja sairaanhoitopiirien määräyksiä ja ohjeita. Ohjeistusta tarkennetaan tarvittaessa.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset: ei henkilömäärärajoitusta

Henkilömäärärajoitus ei koske jumalanpalveluksia tai kirkollisia toimituksia. Tässä ohjeistusta koskien jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia (kaste, vihkiminen ja hautaan siunaaminen):

• tilaisuuksiin voi osallistua vain terveenä
  • tilaisuuksissa noudatetaan mahdollisuuksien mukaan etäisyyksiä
  • tiloissa huolehditaan hyvästä hygieniasta
  • vahva maskisuositus

Konsertit, Kauneimmat Joululaulut ja muut seurakunnan avoimet yleisötilaisuudet: ohjeita koronapassin käyttöön

Sisätiloissa järjestettävissä yli 50 hengen konserteissa ja muissa yleisötilaisuuksissa on käytössä koronapassi.  Rajoitus koskee myös säännöllisesti kokoontuvia piirejä ja kerhoja, yksittäisiä juhlatilaisuuksia yms., joiden osallistujamäärän oletetaan olevan yli 50 henkilöä.  Koronapassia edellytetään myös tilaisuuksia toteuttamaan tulevilta vapaaehtoisilta ja esiintyjiltä (esim. kuorot).

Koronapassi tarkistetaan toimipisteen ovella tilaisuuteen saavuttaessa.

Osanottaja voi esittää Omakannasta saatavan koronapassin joko paperitulosteena tai mobiililaitteestaan.

Koronapassia ei edellytetä alle 16-vuotiailta.

Mikäli tilaisuuteen osallistuu yli 50 eri-ikäistä henkilöä, koronapassi tarkistetaan kaikilta yli 16-vuotiailta.

Kokoontumisrajoitukset eivät koske julkisyhteisön virallisia tilaisuuksia, kuten kirkkovaltuuston kokouksia.

Ohje koronapassin saamiseksi

Osanottaja voi ladata koronapassin Omakannasta joko paperitulosteena tai mobiililaitteestaan. Jos henkilöllä ei ole mahdollisuutta tulostaa itse todistusta, voi sen Raumalla saada ottamalla yhteyttä terveyspalvelujen numeroon 044 403 2625 arkisin klo 8-10. Tulostetun passin voi noutaa sovitusti Rauman aluesairaalalta.
Ohje koronapassin lataamiseen löytyy tästä linkistä.

Tietoa koronatodistuksen lukijasta ja koronatodistuksen lukijan tietoturva löytyvät tästä linkistä.

Koronapassia edellytetään mm. seuraavissa seurakunnan tilaisuuksissa:

• Kaikki sisätiloissa järjestettävät Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet
  • Avoimet konsertit, jotka ovat seurakunnan järjestämiä.
  • Avoimet tapahtumat (esim. myyjäiset ja muut joulun ajan tapahtumat), joiden henkilömäärä voi ylittää 50 henkilöä
  • Seurakunnan järjestämät joulujuhlat, lukuun ottamatta tilaisuudet, joihin tiedetään ennakkoon tulevan alle 50 henkilöä
  • Seurakunnan järjestämät juhlat, lukuun ottamatta tilaisuudet, joihin tiedetään ennakkoon tulevan alle 50 henkilöä
  • Piirit, kerhot ja avoimet kokoontumiset, joiden henkilömäärä voi ylittää 50 henkilöä.

Koronapassia ei edellytetä

• Jumalanpalvelukset
  • Kirkolliset toimitukset
  • Hartaustilaisuudet (esimerkiksi adventti- ja jouluvesper, Tuomaanpäivän hartaus)
  • Tilaisuudet, joissa kokoontuu vain alle 16-vuotiaita (esim. rippikouluryhmien kokoontumiset)
  • Ulkotiloissa järjestettävät tilaisuudet
  • Tilaisuudet, joiden osallistujamäärän tiedetään jäävän alle 50 henkilön (esim. ilmoittautumista vaativat tai kutsuvierastilaisuudet)
  • Seurakunnan pienpiirit ja -ryhmät, joiden osallistujamäärä on selvästi alle 50 henkilöä

Koronatodistuksen käyttöönotosta ja todistuksen tietojen käsittelystä säädetään tartuntatautilain 58i §:ssä ja 58j §:ssä.

2021-11-23 14:36:21.0