Kokoontumisrajoitukset vaikuttavat seurakunnan toimintaan myös alkuvuonna. Tietoa rajoituksista 16.1.2022 saakka

Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset järjestetään. Seurakunnan tiloissa järjestettyihin tilaisuuksiin voi osallistua vain 1/5 normaalista henkilömäärästä. Muu kokoava toiminta on tauolla 16.1.2022 saakka. Alle 18-vuotiaiden toimintaa voidaan järjestää.

Vanha kirkko lumisessa maisemassa

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 29.12.2021 päätöksen, jolla kielletään kaikki sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla. Koronapassia ei voi ottaa käyttöön annettujen rajoitusten vaihtoehtona. Määräykset ovat voimassa 15.1.2022 asti.

Aluehallintoviraston päätöksen voi lukea täältä: LSAVI+14676+2021+päätös+TTL+58+ja+58+g+Lounais-Suomi.pdf

Arkkihiippakunnan tuomiokapituli antoi viranomaisten päätöksen johdosta ohjeet hiippakunnan seurakunnille. Rauman seurakunnan ohjeet on tehty näiden ohjeiden pohjalta. Ohjeiden mukaiset rajoitukset ovat voimassa 1.1.2022-16.1.2022.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset kuuluvat seurakuntien lakisääteisiin tehtäviin ja niiden hoitaminen on turvattava kaikissa olosuhteissa.

Sisätiloissa järjestettäviin jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin voi ottaa enintään 1/5 tilaan hyväksyttävästä enimmäisosallistujamäärästä. Kirkollisten toimitusten, erityisesti hautaan siunaamisen, osalta osallistujamäärän suhteen on syytä käyttää pastoraalista harkintaa.

Tiloihin voidaan ottaa ajalla 1.-16.1.2022 korkeintaan seuraava määrä henkilöitä:

• Pyhän Ristin kirkko 130
  • Lapin kirkko 100
  • Kodisjoen kirkko 44
  • Monnan kappeli 34
  • Kordelinin kappeli 13
  • Unajan seurakuntatalo 16
  • Nuortentalo 24
  • Haappusten kirkko 30

Osallistujille suositellaan voimakkaasti kasvomaskin käyttöä.

Seurakunnan kokoava toiminta ja leirit

Seurakuntien kokoava toiminta (mm. konsertit, yhteislaulutilaisuudet) ja pienryhmätoiminta sisätiloissa keskeytetään ajalla 1.1.2022–16.1.2022 jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia (kaste, vihkiminen, hautaan siunaus) lukuun ottamatta.

Aluehallintoviraston määräämät rajoitukset eivät koske vuonna 2004 ja sitä myöhemmin syntyneiden lasten ja nuorten toimintaa.

Paikallisten terveysviranomaisten kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen 2.1.2022 alkavaksi suunniteltu futisripari siirretään alkavaksi myöhemmin, kesällä 2022. Rippikoululeirille osallistuville on tiedotettu muutoksesta. Muuhun rippikoulutoimintaan osallistuville tiedotetaan mahdollisista muutoksista ryhmäkohtaisesti.

Alakoululaisten iltapäivätoiminnasta ja seurakunnan lapsille ja nuorille tarkoitettujen kerhojen toiminnasta tiedotetaan myöhemmin.

Ruoka-apu järjestetään

Ruuanjakelu järjestetään turvallisuus huomioiden. EU-ruokaa on tarjolla vähävaraisille raumalaisille Haappusten kirkolla (Päiväsenkatu 63) kerran kuukaudessa. Ruoka-apu sisältää kuiva-aineita. Ruuan jakopäivät ovat keväällä 13.1., 17.2., 17.3., 21.4. ja 19.5. klo 15-16. Ruoka-avun järjestää Rauman seurakunnan diakonia.

Kirkkoherranviraston aukiolossa poikkeuksia väistötiloihin muuton vuoksi

Kirkkoherranvirasto on auki lukuun ottamatta väistötiloihin muutosta johtuvia katkoksia aukioloissa. Muutto vanhoista tiloista (Kirkkokatu 2 A) väistötiloihin tapahtuu viikolla 2. Sen vuoksi kirkkoherranvirasto palvelee maanantaina 10.1. vain puhelimitse (044 769 1216) klo 9-14. Tiistaina 11.1. kirkkoherranvirasto on kiinni koko päivän väistötiloihin muuton takia. Keskiviikkona 12.1. kirkkoherranvirasto on jälleen auki normaalisti klo 9-14 uudessa, väliaikaisessa palvelupisteessä Kirkkokatu 2 C. Aukioloajat ovat 12.1. jälkeen ma-pe klo 9-14.

Tartuntatautilain mukaiset hygieniavaatimukset

Kaikessa seurakunnan toiminnassa noudatetaan tartuntatautilain mukaisia hygieniavaatimuksia.

• asiakkailla ja osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen
  • asiakkaille ja osallistujille annetaan riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista ja muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytäntöjä koskevat toimintaohjeet
  • tilojen ja pintojen puhdistamista tehostetaan
  • asiakkaiden ja osallistujien oleskelu järjestetään sillä tavoin väljästi kuin se toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista. Mahdolliset asiakaspaikat sijoitetaan riittävän etäälle toisistaan.

Seurakunnan tiloissa on vahva maskisuositus.

Kirkko on auki

Pyhän Ristin kirkko on auki hiljentymistä varten ma-la klo 12-15 ja su klo 11.30-13.  Jumalanpalvelus sunnuntaisin klo 10.

2021-12-31 08:00:00.0