Diakonia 150 vuotta

1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi vietämme diakonian juhlavuotta.

Juhlavuonna keskiössä ovat erityisesti diakonian vihkimysvirka, ammatillinen diakoniatyö sekä kaikki diakonian toimijat.

Seurakuntien diakoniatyö  mahdollistaa ja organisoi osallistavaa vapaaehtoistoimintaa. Diakoninen kirkko innostaa ja varustaa seurakuntia ja niiden jäseniä toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja edistämään ihmisarvoista elämää.

Diakonian juhlat Raumalla

Elokuussa 2022 Rauman seurakunta juhlii Suomen ensimmäistä diakonian virkaa. Raumalle palkattiin ensimmäisenä Suomessa diakonissa töihin  jo vuonna 1879. Ensimmäinen diakonissa Cecilia Blomqvist työskenteli kaupungin palveluksessa. Seurakuntadiakonia tuli kirkkolakiin vuonna 1944, jonka myötä jokaiseen seurakuntaan tuli palkata diakoniatyöntekijä.

Juhlat pidetään Rauman torilla keskiviikkona 17.8. jolloin juhlitaan 150-vuotiasta diakoniatyötä Suomessa! Diakoniatyön ytimessä on rakkaus lähimmäiseen, siispä juhlassa ollaan ihmisen puolella.

Ohjelma:

Ohjelma alkaa klo 13 raumalaisittain pystökaffella! Kohtaamisia, keskusteluja ja munkkikahvit

Klo 13.45 Tervetuloa! Ol niingon gotonas!
Mukana piispa Mari Leppänen, arkkipiispa Tapio Luoma sekä päivän juontajat, radio Ramonan kiekkoääni Risto Leino ja Rauman seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Jenni Pohjonen.

Klo 14.00 Keskustelu: Millaista on hyvä elämä?
Mukana arkkipiispa Tapio Luoma, Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela ja Radio Ramonan juontaja Sofia Martens. Puhetta johdattelee Länsi-Suomen päätoimittaja Janne Rantanen.

Klo 15.00 Teatteriesitys - Maailman valot
Musiikkinäytelmä pureutuu ihmiselämän eri vaiheisiin vauva-ajasta vanhuuteen. Näytelmään on valittu nimekkäiden suomalaiskirjailijoiden tekstejä Sari Suomisen tulkitsemina. Mukana on sekä tunnettuja suomenkielisiä lauluja että Perttu Suomisen uusia sävellyksiä.

Klo 15.45 Soppatykkitarjoilu ja GG ja Tyhjät taskut
Iloista torimeininkiä ja soppaa Yhteisvastuun hyväksi (vapaaehtoinen maksu: MobilePay-numero 62485). Ruokailun aikana yleisöä viihdyttää GG ja Tyhjät taskut. Mahdollisuus ruokailla myös Rauman torin ympäristön ravintoloissa.

Klo 16.40 Ristisaatto torilta kirkkoon Vanhan kirkon raunioiden ja Kitukrännin kautta. Liity joukkoon, jos vain ruokailulta ehdit!

Klo 17.00 Messu Pyhän Ristin kirkossa
Messun toimittavat arkkipiispa Tapio Luoma ja piispa Mari Leppänen yhdessä Rauman seurakunnan väen kanssa.
Messua voi seurata myös Rauman seurakunnan YouTube-kanavalla. Linkki livestriimiin:: Diakonian juhlan messun striimilinkkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Klo 18.30 Kiitoskonsertti Rauman torilla – illan artistina Samuli Edelmann ja Orkestra Suora Lähetys!
Konserttia voi seurata myös suorana Radio Dein YouTube-kanavalla. Linkki livestriimiin: Samuli Edelmann & Suora Lähetys | LIVEKONSERTTILinkki avautuu uudessa välilehdessä

Huom! Kauppakatu on Raatihuoneen edestä suljettu klo 13-20 ja liikenne ohjataan Vanhankirkon kadulle.

Kirkon diakonian juhlavuoden 2022 logo, jossa vihreät kädet ja sormet muodostavat ristin.

Kuva harmaavihreästä villasukasta, jossa on diakonian juhlavuoden logosta käsikuvio.

Juhlavuoden villasukat

Diakonissa Seija Puusaari laati ohjeen Diakonian juhlavuoden villasukkiin. Mallissa on käytetty pohjana Kirkon diakonian logoa, jossa neljä kättä muodostavat ristin. Värinä on vihreä, toivon ja kasvun väri. Vihreä on liturgisissa väreissä myös elämän ja arjen väri. Diakonia lähtee liikkelle alttarilta ihmisten arkeen. Tätä kuvastaa käsien ympärille sijoitettu "paanukatto".

Juhlavuoden villasukat ovat erinomainen yhteisen tekemisen muoto ja lahjaidea. Sukkia voi antaa läheisilleen tai antaa ne lahjoitettavaksi diakonian kautta jollekin lämpöä tarvitsevalle.

Juhlavuoden villasukkien ohje löytyy tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.