Mikä on rippikoulu?

Rippikoulu on kasteopetusta, jossa tutustutaan siihen uskoon, johon seurakunnan jäsen on kasteessa liitetty. Rippikouluun kuuluu tavallisesti kaksi osaa: kotiseurakuntajakso, jonka aikana rippikoululainen osallistuu oman seurakunnan toimintaan, sekä opetus- tai leirijakso.

Milloin rippikoulu käydään?

Useimmat käyvät rippikoulun sinä vuonna, kun täyttävät 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84%. Raumalla osallistumisluku on ollut tätä suurempi, yleensä n. 93 % koko ikäluokasta.

Rippikoulun voi käydä myöhemminkin, esim. varusmiesaikana tai aikuisrippikouluna.

Mikä on konfirmaatio?

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Konfirmaatiomessussa tunnustetaan se usko, johon on kasteessa liitetty.

Rippikoulun voi käydä vaikka ei kuuluisi kirkkoon tai ei ole kastettu. Konfirmaation edellytyksenä on, että konfirmoitava on kastettu seurakunnan jäsen. Kirkkoon kuulumaton rippikoululainen voidaan rippikoulun yhteydessä kastaa, mikäli hän tahtoo myös osallistua konfirmaatioon. Jos rippikoululainen on aiemmin kastettu, mutta ei enää kuulu kirkkoon, voi hän liittyä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Mitä oikeuksia konfirmaatio tuo?

Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa oikeuden äänestää kirkollisissa vaaleissa (16-vuotiaasta alkaen) sekä mahdollistaa kirkollisen avioliittoon vihkimisen.

Ilmoittautuminen rippikouluun

Ilmoittautuminen rippikouluun vuodelle 2024 on päättynyt.

Ilmoittautuminen vuoden 2025 rippikouluun alkaa elokuussa 2024.

Vuonna 2010 syntyneiden ja muiden vuonna 2025 riparille haluavien ilmoittautuminen rippikouluun on 9.-30.8.2024.

Tarkempi info rippikouluista ja ilmoittautumisesta löytyy rippikouluoppaastamme. Opas postitetaan heinäkuussa kirjepostina vuonna 2010 syntyneille seurakuntamme jäsenille ja löytyy sen jälkeen tältä sivulta sähköisenä.

Muista ilmoittautua seurakuntaan ilmoittautumisaikana, vaikka olisit menossa jonkun muun tahon järjestämään rippikouluun.

Jälki-ilmoittautuminen rippikouluihin on 11.-18.9.2024, mikäli ryhmissä on vielä tilaa.

Voit halutessasi tutustua vuoden 2024 rippikouluesitteeseen tästä alta. Vuoden 2025 esite ilmestyy heinäkuussa.

Rippikouluesite 2024 (pdf)

Konfirmaatioiden käsiohjelmat (linkki verkkosivulle)

Rippikoulutyön rekisterin tietosuojaseloste

Rippikoulutyöstä vastaava Milla Voudinlehto (31.5.2024 asti) milla.voudinlehto@evl.fi 044-769 1288

Lotta Hatakka (3.6.2024 alkaen) lotta.hatakka@evl.fi

Valkoinen alban helma, jonka alta pilkottavat punaiset tennarit.
YouTube-video

Oppilaitospastori
Rauman seurakunta
Kirkkokatu 2
26100 Rauma

Vastuualueena oppilaitosyhteistyö ja rippikoulut (rippikoulut vastuualueena ajalla 1.9.2023-31.5.2024).

Seuraa Facebookissa Oppilaitospastori Rauma https://www.facebook.com/oppilaitospastori.rauma

Instassa www.instagram.com/oppilaitospastori

Kappalainen