Rippikoululaisia alttarilla alboissaan

Rippijuhlat

Rippikoulu on seikkailu, jonka voi kokea vain kerran. Se on kirkon kasteopetusta, jonka aikana nuori saa eväitä elämäänsä, kun yhdessä muiden nuorten ja seurakunnan aikuisten kanssa pohditaan elämään ja uskoon liittyviä asioita.

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Rippijuhlan aloittaa konfirmaatiomessu, johon juhlaväen toivotaan osallistuvan. Konfirmaatiossa Jumala siunaa ja vahvistaa nuoria sekä yksilöinä että osana seurakuntaa.

Konfirmaatio antaa kirkon jäsenelle oikeuden

• toimia kummina
  • osallistua ehtoolliselle itsenäisesti
  • asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, kun konfirmoitu jäsen on 18-vuotias.

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Ilmoittautuminen rippikouluihin vuodelle 2024

Vuonna 2009 syntyneiden ja muiden vuonna 2024 riparille haluavien ilmoittautuminen rippikouluun oli 2.-21.5.2023.

Tarkempi info rippikouluista ja ilmoittautumisesta löytyy rippikouluoppaastamme. Opas on postitettu 27.4. kirjepostina vuonna 2009 syntyneille seurakuntamme jäsenille ja löytyy tältä sivulta sähköisenä.

Muista ilmoittautua ilmoittautumislomakkeella myös, vaikka olisit menossa jonkun muun tahon järjestämään rippikouluun, tai jos haluat haluat tilata vuoden 2025 rippikouluoppaan, koska et vielä tänä vuonna ole tulossa rippikouluun.

Ilmoittautumisajan jälkeen on mahdollista tiedustella vapaita rippikoulupaikkoja rippikoulutyöstä vastaavalta, Milla Voudinlehdolta, milla.voudinlehto@evl.fi.

Rippikouluesite 2024 (pdf)

Konfirmaatioiden käsiohjelmat (linkki verkkosivulle)

Rippikoulutyön rekisterin tietosuojaseloste

Juhlatilojen varaaminen

Seurakunnan tiloja voi varata kirkollisia perhejuhlia varten, mutta myös vaikkapa syntymäpäiväjuhliin tai ylioppilasjuhliin.

Kastejuhliin, muistotilaisuuksiin ja hääjuhliin tilat varataan kirkkoherranvirastosta puh. 044 769 1216 ja sähköpostilla rauma.seurakunta@evl.fi.

Syntymäpäiväjuhliin, rippijuhliin, ylioppilasjuhliin ym. tilat varataan numerosta 044 769 1226.

Tilojen käytöstä peritään hinnaston mukainen vuokra.

Aukioloajat ovat tämän sivun alalaidassa.

Punaiset lenkkarit näkyvät alban alta

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen