Kaste

Kasteen voi sopia vain puhelimitse (puh. 044 769 1216). Aukioloajat ovat tämän sivun alalaidassa.

Kasteen sopiminen

Pappi ja seurakunnan toimitila kasteeseen sekä kastejuhlaan varataan aina kirkkoherranvirastosta. Varauksen voi tehdä vasta lapsen synnyttyä. Raumalla lapset kastetaan pääasiassa viikonloppuisin, kesällä vain sunnuntaisin. Seurakunnalla on lainattavia kastemekkoja ja kastemaljoja. Kastevarauksen yhteydessä voi sopia myös niiden lainaamisesta ja noudosta.

Lapsi on kastettava tai rekisteröitävä Digi- ja väestötietovirastossa kolmen kuukauden kuluessa syntymästä. Aluekeskusrekisteri lähettää vanhemmille Lapsen tietojen ilmoittaminen -lomakkeen, jonka vanhemmat antavat kastavalle papille esim. kastekeskustelun yhteydessä. Lomakkeessa tulee olla lapsen etunimet ja sukunimi, vanhempien allekirjoitukset, kummien etu- ja sukunimet, henkilötunnukset ja kotiseurakunnat. Pappi tarkastaa lomakkeen ja kummien kummikelpoisuuden.

Kastekeskustelu

Pappi ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin kastekeskustelun sopimiseksi. Kastekeskustelu voidaan pitää lapsen kotona tai seurakunnan tiloissa.

Kastepaikka

Kaste toimitetaan kirkossa, muussa seurakunnan toimitilassa tai kotona. Pappi tuo kastetilaisuuteen kaste- ja kummitodistukset, kastelahjan ja kastekynttilän. Jos kaste toimitetaan kotona, samassa yhteydessä voidaan suorittaa myös kodin siunaus. Sovithan asiasta etukäteen kastavan papin kanssa.

Kastejuhlan jälkeen

Kasteen jälkeen pappi toimittaa Lapsen tietojen ilmoittaminen -lomakkeen kirkkoherranvirastoon, ja lapsi rekisteröidään seurakunnan jäseneksi.

Kasteesta ilmoitetaan seurakuntalaisille kastetta seuraavan viikon sunnuntain jumalanpalveluksessa, jolloin seurakunta rukoilee kastetun, kummien ja vanhempien puolesta. Tämän jälkeen kastettujen nimet julkaistaan paikallislehdissä ja raumanseurakunta.fi-sivulla. Lapsen nimen julkaiseminen edellyttää aina vanhempien lupaa.

Kastemusiikki-sivulta löytyy paljon kastetilaisuuteen sopivia kappaleita.

Kaste.fi -sivustolla on vinkkejä ristiäisten järjestämiseen ja muuta hyödyllistä tietoa kasteesta.

Isyyden vahvistamisen voi tarkastaa isän pankkitunnuksilla suomi.fi -palvelusta.

YouTube-video
Kastemalja ja -kynttilä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku