rukoilevat kädet raamatun päällä

Kinkereillä voi keskustella ja kohdata oman lähiseudun ihmisiä

Tervetuloa oppimaaan, keskustelemaan ja kohtaamaan oman lähiseudun ihmisiä! Kinkerit ovat vuosisatoja jatkunut kirkollinen perinne, joka jatkuu Raumalla erityisesti vanhan Rauman Maalaiskunnan, Kodisjoen sekä Lapin kappeliseurakunnan alueilla.

Kinkereillä on tarjolla kristillisen uskon opetusta, hartauksia, yhdessä laulettavia virsiä, kahvitusta ja mukavaa yhdessäoloa. Kinkerit ovat avoimia kaikille - voit tulla mukaan muillekin kuin oman kotikylän tai kinkeripiirin kinkereille, eikä haittaa vaikka osallistuisit useammillekin!

Kinkereillä opeteltiin entisaikoina muun muassa lukemaan ja luettiin katekismusta sekä Raamattua. Vielä 1960-luvulla nuoret pyrkivät kinkereillä rippikouluun. Opettajana toimivat pappi ja kanttori. Kinkeriperinne juontuu keskiajan papiston ripitysmatkoihin, jotka kehittyivät ajan mittaan lukutaidon ja kristinopin opetustilaisuuksiksi.Yleisesti kinkereitä järjestettiin Suomessa laajasti aina kansakoulujen yleistymiseen asti. Usein kinkereillä sovittiin myös kylän tai kinkeripiirin sisäisistä asioista.

Kinkereihin kuuluu vieläkin opetusta ja leppoisaa keskustelua Raamatusta tai jostakin ajankohtaisesta kirkon elämää koskevasta aiheesta sekä virrenveisuuta kanttorin johdolla.

Risti ladon seinällä

Seurakuntapastori