Kirkkojen ja kappelien urut

Pyhän Ristin kirkon urut

Pyhän Ristin kirkon nykyiset urut on rakentanut Kangasalan Urkutehdas, ja ne vihittiin käyttöön 3.4.1966. Urkujenrakentajat Kalevi Mäkinen ja Helmuth Gripentrog äänittivät urut uudestaan 1994. Pääsiäiseksi 2009 valmistui urkujen peruskorjaus, jonka suoritti Paschen Kiel Orgelbau GmbH Kielistä yhdessä Kalevi Mäkisen ja Helmuth Gripentrogin kanssa. Tässä yhteydessä urkuihin vaihdettiin joitakin uusia äänikertoja ja vanha hallintakoneisto korvattiin modernilla setzerkombinaatiojärjestelmällä.

Urkujen julkisivuun vaihdettiin uudet, 1700-luvun tyylin mukaisesti rakennetut julkisivupillit ja Museoviraston toimesta julkisivun kullatut lehväkoristeet ja koko fasadi puhdistettiin. Julkisivu on nyt saatu niin lähelle alkuperäistä vuoden 1784 asuaan kuin se ilman koko alkuperäisen soittimen rekonstruoimista on ollut mahdollista.

Lue lisää Suomen urut.fi -sivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kuoriurku

Cristoph Böhmigin (Urkurakentamo Paschen Kiel) vuonna 2008 rakentama viisiäänikertainen kuoriurku hankittiin Pyhän Ristin kirkkoon pääurkujen remontin yhteydessä.

Lapin kirkon urut

Urut rakensi Kangasalan Urkutehdas 1959. Kirkon edelliset B.A. Thulé-urut julkisivuineen romutettiin.

Kodisjoen kirkon urut

Kaksisormioiset ja kymmenen äänikertaiset urut rakensi Urkurakentamo Matti Erola vuonna 1991.

Monnan kappelin urut

Monnan kappelin urut rakensi 1999 Paschen Kiel Orgelbau Gmbh Kielistä. Äänityksestä ja soinnillisesta suunnittelusta vastasivat Kalevi Mäkinen ja Helmuth Gripentrog. Urkujen erittäin onnistunut julkisivu on rakentajan suunnittelema.

Uruissa on kaksitoista äänikertaa, ja ne edustavat 1800-luvun skandinaavis-romanttista tyyliä.

Kordelinin kappelin urut

Kangasalan Urkutehtaan valmistamat urut saatiin kappeliin heti sen valmistuttua 1921. Kappelin epäedulliset lämmitysolosuhteet koettelivat soittimen kuntoa heti alusta alkaen, ja 1960-luvulle tultaessa se oli soittokelvottomassa kunnossa. Sähkösoittimella korvatut urut vaikenivat yli kolmeksikymmeneksi vuodeksi.

Urkujen täydellinen säilyminen kuitenkin mahdollisti 1995 toteutuneen restauroinnin. Sen suoritti Urkurakentamo Kriisa Virosta yhdessä Kalevi Mäkisen ja Helmuth Gripentrogin kanssa.

Nyt urut ovat täysin alkuperäisessä kunnossa niin soinnillisesti kuin ulkoasultaan ja erinomainen esimerkki maastamme lähes sukupuuttoon hävinneestä myöhäisromanttisesta urkusoinnista.

Nuortentalon urut

Saksalaisen Paul Ottin vuonna 1964 rakentama viisiäänikertainen matala, siirrettävä positiivi. Soitin sijaitsi Haappusten toimitilassa 1964-1988.

Lapin kirkon urut

Kodisjoen kirkon urut