Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteet on tutkittava ennen vihkimistä. Esteiden tutkimisella varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu ja pari voi mennä naimisiin. Jos esteitä ei tutkita, avioliittoon vihkiminen ei ole mahdollista. Kirkkohäitä suunnittelevien tulee siis hoitaa esteidentutkinta ev.lut.kirkon asiointipalvelun kautta (esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä) tai pyytää esteidentutkintaa aluekeskusrekisteristä (lisätiedot, puh. 044 730 9605).

Avioliittoon aikovien on yhdessä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa. Esteiden tutkinnan voi suorittaa se evankelis-luterilainen tai ortodoksinen seurakunta, johon toinen vihittävistä kuuluu. Myös maistraatti voi suorittaa tutkinnan, mutta tällöin siihen ei sisälly kirkolliseen vihkimiseen tarvittavia rippikoulutietoja.

Esteiden tutkinta on suoritettava viimeistään viikkoa ennen vihkimistä. Suosittelemme esteiden tutkintaa hyvissä ajoin ennen vihkimistä. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Tutkinta on voimassa neljä kuukautta.

Esteiden tutkinta myös netistä

Esteiden tutkinta onnistuu ilman ajanvarausta aluekeskusrekisterissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kihlapari voi tulla yhdessä paikalle, jolloin molemmilla on oltava mukanaan henkilöllisyystodistus.

Avioliiton esteet voi tutkia myös netissä pankkitunnuksilla (esteidentutkinta.fi).

Hääpari kävelee kirkon käytävää