Vertaistukea surevalle sururyhmästä

Läheisen kuoleman kivusta voi selvitä ajan kanssa, surua jakaen. Suru ei ole staattinen tila, vaan sillä on oma polkunsa ja se muuttaa muotoaan. Sururyhmä on tarkoitettu yhdeksi askeleeksi tällä polulla. Sururyhmä on vertaistukiryhmä, joka perustuu ehdottomaan luottamuksellisuuteen ja keskinäiseen kunnioitukseen.

Sururyhmään on hyvä tulla mukaan kun läheisen kuolemasta on kulunut jonkin aikaa. Yleensä hyvä aika on noin 2-6 kuukautta menetyksestä. Vertaistukiryhmässä jaetaan sekä omaa että muiden ryhmäläisten surua. Kuunteleminen on osa ryhmän toimintaa.

Toipuminen surusta on menetyksen todellisuuden hyväksymistä ja siihen sopeutumista, että kaipaus kuuluu nyt omaan elämään. Vertaistukeen pohjautuva ryhmä tarjoaa luottamuksellisen paikan käsitellä tapahtunutta. Tervetuloa mukaan ryhmään. Osallistuminen on maksutonta.

Rauman seurakunta järjestää vuoden aikana 2 sururyhmää. Lisätietoa sururyhmistä antaa pastori Satu Salminen, p. 044 769 1287.

Marraskuussa järjestetään muistohartaudet itsemurhan tehneiden läheisille ja huumeisiin kuolleille.

Surukynttilät

Oletko menettänyt läheisen ihmisen ja sinulla on nyt surua?

Sururyhmä Franciscus-talolla (Kirkkokatu 2) keskiviikkoisin klo 18-19.30 ajalla 14.2. -  27.3.2024.

Läheisen kuoleman aiheuttamasta surusta voi selvitä ajan kanssa. Sururyhmä on vertaisryhmä, jossa surua voi yhdessä jakaa sen verran kuin itse haluaa. Sururyhmä on kiinteä ryhmä, johon ilmoittaudutaan etukäteen ja siihen kuulutaan koko ryhmän keston ajan. Ryhmä on maksuton. Ryhmää ohjaavat pastori Tapio Koivukari ja diakonissa Pia Erake.

Ilmoittautuminen ja tiedustelut 9.2. mennessä Pia Erake p. 044 7691263 tai pia.erake@evl.fi

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Seurakuntapastori