kummisetä ja kummipoika halaavat

Kummius

Lapsella tulee olla vähintään yksi kummi, joka on konfirmoitu evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsen. Lisäksi kummina voi olla johonkin muuhun evankelis-luterilaisen kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia henkilöitä.

Jos kastettavalle ei tule vähintään kahta kummia, pitää kastetilaisuuteen osallistuvista joku merkitä kasteen todistajaksi.

Kirkosta eronnut ei voi toimia kummina. Kummia ei voi vaihtaa jälkikäteen.

Perustellusta syystä kummi voidaan lisätä jälkikäteen kirkkoherran harkinnan mukaan. Tähän tarvitaan molempien huoltajien suostumus.

Tutustu Kummin kaa -sivustoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka kerää yhteen kummiusasiaa. Sivustolta löytyy mm. kummipäivän tiedot, tarinoita kummiudesta ja vinkkejä kummiuteen.

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsi kummin kanssa