Kastepuu

Iloitsemme jokaisesta kastetusta ja haluamme antaa seurakunnan muistolahjan kastehetkestä. Kastetulle tehdään omat rukoushelmet, johon tulee myös niminauha ja syntymäpäivä. Rukoushelmet toimitetaan puuhun sen viikonlopun jälkeen, jolloin lapsen nimi on luettu kirkossa. Kastepuu tekee kastetut seurakunnalle näkyväksi ja kannustaa muita rukoilemaan uusien kastettujen puolesta.

Puolen vuoden välein, n. maaliskuussa ja lokakuussa, vietetään Vauvakirkkohetkeä. Näihin tilaisuuksiin kutsutaan vauvaperheitä postitse tulevalla kutsukortilla. Keväällä syntyneet vauvat lokakuun tilaisuuteen ja syyspuolen vauvat maaliskuun tilaisuuteen. Vauvakirkossa perheet saavat ottaa Kastepuusta oman lapsensa Rukoushelminauhan kotiin. Muulloinkin voi käydä noutamassa oman lapsen helmet.

Puuhun ei tule niiden lasten helminauhoja, joilta ei ole siihen erikseen lupaa. Kastepappi kysyy luvan kastekeskustelun yhteydessä.

Jos lapsen nimellä ei löydy helminauha -puusta, sellaisen saa Tiina Kaukoselta p. 044 7691 227.

Kastepuu Pyhän Ristin kirkossa

Jumala -helmi, muita isompi, kultainen helmi. ”Sinä olet ääretön, sinä olet lähellä, sinä olet valo ja minä olen sinun.”

Hiljaisuuden helmet, soikeat, puunväriset helmet. ”Minä olen tässä, Jumala on läsnä, on aivan hiljaista.”

Minähelmi, pieni helmiäinen. ”Sinä loit minut kuvaksesi. Auta minua näkemään kuvasi itsessäni.”

Valkoinen Kastehelmi. ”Sinä tunnet minut nimeltä. Sinun käsiisi minä jätän elämäni.”

Hiekanruskea Autiomaanhelmi. ”Anna anteeksi väärät valintani. Auta minua toteuttamaan tahtoasi.”

Sininen Huolettomuushelmi. ”Kiitos, että tunnet päiväni. Kiitos, että kuljet tänään kanssani.”

Punaiset Rakkaushelmet. ”Jumala, sinä rakastat minua. Auta minua jakamaan rakkauttasi.”

Helmiäiset Salaisuushelmet. ”Jaan salaisuuteni sinun kanssasi Jumala.”

Musta Yönhelmi. ”Ole minua lähellä yksinäisyydessäni. Anna minun tuntea turvallinen läsnäolosi.”

Valkoinen Ylösnousemushelmi. Sinä olet voittanut kuoleman. Anna minulle elämäniloa ja rohkeutta.”

Rukoushelmet kastepuussa

Rukoushelmet on kehittänyt ruotsalainen piispa

Martin Lönnebo apuvälineeksi hengelliseen elämään.

”Rukoushelmirengas voi olla avuksi, kun vanhemmat opettavat lapsiaan rukoilemaan.

Ne ovat konkreettisia, sananmukaisesti kouriintuntuvia – niin kuin me ihmisetkin.”

Helmeilyä –Kaarina Hakkarainen

Varhaiskasvatuksen ohjaaja