Kuva: Isä Emanuele Rimoli OFM Conv. (vas.) ja seurakuntapastori Taneli Ala-Opas (oik.) Pyhän Franciscuksen patsaalla Raumalla lokakuussa 2019.

Pyhän Franciscuksen päivät Raumalla 6.-8.10.

Rauman seurakunta järjestää yhteistyössä katolisten fransiskaanimaallikoiden ja -ystävien kanssa pyhän Franciscuksen päivät Raumalla lokakuussa.

Ekumeenisissa yhteyksissä katolisten ja luterilaisten välillä nousi esiin ajatus viettää Pyhän Franciscuksen juhlaa Raumalla. Yksi merkittävä syy tähän on se, että  fransiskaanien perintö vaikuttaa edelleen Raumalla. Fransiskaaniluostarin kirkko on säilynyt läpi vuosisatojen lähes sellaisenaan. Reformaation jälkeenkin Franciscuksen, eli raumalaisittain Franssin, perintö on elänyt ja elää seudun hengellisyydessä.

Esimerkkejä fransiskaanisesta perinnöstä on historian varrelta paljon. Viime ajoista voimme mainita mm. 70- luvulla Pyhän Ristin kirkon eteen pystytetty  Franciscuksen patsas, jonka juurelle Franciscus-kilta laskee kukat pyhän Franciscuksen päivänä 4. lokakuuta.

1980-luvulla Fransiskaanimunkit vierailivat Raumalla ja lahjoittivat San Damianon ristin Pyhän Ristin kirkkoon. He vierailivat myöhemminkin Raumalla ja innostivat monia raumalaisia tutustumaan syvemmin fransiskaaniseen elämäntapaan ja pyhän Franciscuksen perintöön. Tämän seurausta on mm. kirkon edessä oleva Pax et Bonum -tervehdys.

Vuonna 2017 Raumalla saarnasi ensimmäisen kertaa reformaation jälkeen fransiskaanimunkki. Seuraavana vuonna Raumalla juhlittiin Suomen fransiskaanimaallikoiden (OFS) -yhteisön 70-vuotisjuhlaa.

Tervetuloa Raumalle!

Ohjelma / Programm

PERJANTAI 6.10.

18.00 (6pm) Vesper-rukous ja Fransiskaaniveljet (OFM. Conv.) kertovat työstään, Franciskus talo (tilan loppuessa Talli).

Vespers and Franciscan friars talk about their work, Franciscus house, Kirkkokatu 2C (entrance from the side of buss station).

LAUANTAI 7.10.

14.00 (2pm) Luento Pax et bonum -tervehdysLinkki avautuu uudessa välilehdessä, TT Pauli Annala, Vanha Opisto, Vähäkoulukatu 8

Lecture on Pax et bonum greeting, Old School, Vähäkoulukatu 8.

15.00 (3pm) Luento Bergenin fransiskaanit, TT Virpi Mäkinen, Vanha Opisto Vähäkoulukatu 8

Lecture on Bergen Franciscans, Old School, Vähäkoulukatu 8.

16.00 (4pm) Kahvitauko ja mahdollisuus Pyhän Ristin kirkon esittelyyn oppaan johdolla.

Pause for coffee, snack, or visit the Church of the Holy Cross with guide.

17.00 (5pm) Luento Francis of Assisi: Apostle of the Gospel of Peace, fransiskaaniprofessori Michael Lasky OFM Conv, Vanha Opisto, Vähäkoulukatu 8

Lecture on Francis of Assisi: Apostle of the Gospel of Peace, Michael Lasky OFM Conv, Old School, Vähäkoulukatu 8

18.30 (6.30pm) Katolinen messu Pyhän Ristin kirkossa, Luostarinkatu 1

Catholic Mass in the Church of the Holy Cross, Luostarinkatu 1.

19.30 (7.30pm) Iltatee seurakuntatalolla, keskustelua Franciscuksen muisto Raumalla kappalaisen Riitta Granrothin johdolla

Evening Tea at the Parish Hall, a discussion about Rauma´s collective memory of St. Francis, chaplain Riitta Granroth, Luostarinkatu 1.

20.30 (8.30pm) Kompletorio seurakuntatalolla

Completory at the Parish Hall, Luostarinkatu 1.

SUNNUNTAI 8.10.

10.00 (10am) Luterilainen messu, fransiskaanisä Igor Salmič OFM Conv saarnaa, Pyhän Ristin kirkko /

Lutheran mass, Franciscan friar Igor Salmič OFM Conv preaches, Church of the Holy Cross.

11.45 (11.45am) Keittolounas seurakuntatalolla 7€

Soup lunch (7€) in the Parish Hall, Luostarinkatu 1.

12.15 (12.15) OFS, TSSF ja Franciscus Sällskapet i Finland r.f. esittäytyvät. Kiitoskahvit

Closing refreshments

Seurakuntapastori