Pääsiäiskertomus: Kirkkovuosi

2021-02-18 14:44:00.0, Minna Elo

Iloa ja ihmeitä

Hei! Tänään haluan esitellä teille kaverini Päkän.

Päkällä on tärkeää kerrottavaa väreistä. Ja arvaattekin varmaan, että Päkän lempiväri on vihreä, koska siitä muistuu mieleen sen lempiherkku, joka on tietenkin ruoho.

”Päkä, mikä tuo kello on, jonka keskellä sinun kuvasi on?” Asser ihmettelee värikästä ympyrää.

”Se on kirkon kalenteri eli kirkkovuosikello. Odotahan, kun kerron sinulle siitä tarkemmin”, vastaa Päkä rauhalliseen tyyliinsä. ”Aikaa voi laskea monella tavalla. Tämä kello laskee kirkon aikaa ja sitä lasketaan väreillä”, Päkä selittää.

Kirkon aika eli Kirkkovuosi alkaa adventtina. Kirkkovuoden aikana muistellaan Jeesuksen elämän vaiheita. Kirkkovuosi on jaettu eri värisiin viikkoihin ja tähdellä on merkitty erityisiä juhlapäiviä. Adventin valkoisen tähden löydät violetista viikosta, kun taas pääsiäisen kohdalla on risti. Löydätkö ne?

”Entä ne värit sitten? Tarkoittaako vihreä ruohoa?” Asser miettii.

”Ei, ei, ei. Kirkkovuoden väreillä on oma merkityksensä. Värit kertovat niistä asioista mistä kirkossa kulloinkin puhutaan”, tietää Päkä kertoa. ”No, huh! Miten voit tietää tuon kaiken?” Asser ihmettelee.

”Asser, katsotaanpa värejä yhdessä”, houkuttelee Päkä.

Kuvan on piirtänyt Johanna Turkulainen.

Vihreää arjen ja kasvun väriä on eniten.

Violetti muistuttaa hiljentymisestä ja valmistautumisen tärkeydestä.

Valkoinen väri kertoo ilosta ja kiitollisuudesta.

Punainen väri uskosta.

Musta surusta.

Sininen väri taas kertoo Jeesuksen äidistä Mariasta.

”Äläkä huoli Asser, vaikket näitä heti opikaan. Tärkeintä on osata värit. Kyllä sinä näistä kirkon väreistä kuulet vielä myöhemminkin”, Päkä lohduttaa ystäväänsä.

Hip hei ja ensi viikkoon!

Terveisin Asser-Aasi

Ai niin, meinasi ihan unohtua! Oletteko kuulleet pääsiäismunista, joita ripustetaan Pyhän Ristin kirkon pihalle tuomaan iloa kaikille kaupunkilaisille?Linkki avautuu uudessa välilehdessä Nyt tarvitaankin isosti apua, koska kirkon kellari on lähes tyhjä vanhoista munista. Munat ripustetaan kirkolle pääsiäisaamuna ja niitä käydään ihailemassa, niistä otetaan kuvia ja ne toden totta ilahduttavat väriloistollaan ihmisiä. Olisi hienoa, jos jaksaisitte tehdä yhden tai jopa kaksi iloisen värikästä munaa. Samalla voitte opetella värejä tai sekoitella uusia värisävyjä.

Tekstit on kirjoittanut Minna, lastenohjaaja.

Innoituksen lähteenä on käytetty Asser-Aasin pääsiäispolkua, joka on toteutettu Vantaankosken seurakunnassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja julkaistu Pieni on Suurin lehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä 2/2019.